Η κυβέρνηση της Καγκελαρίου Angela Merkel προωθεί φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μετά από πολύμηνες έντονες συζητήσεις για τον τρόπο αύξησης των πωλήσεων των οχημάτων αυτών στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, σύμφωνα με δηλώσεις πηγής που παρακολουθεί το θέμα από κοντά.

Με τον Υπουργό Οικονομικών Wolfgang Schaeuble να αντιτίθεται στα σχέδια του Αντικαγκελάριου Sigmar Gabriel για έκπτωση ύψους 5.000 ευρώ στους αγοραστές, «τα φορολογικά κίνητρα προκύπτουν ως πιθανός συμβιβασμός», ανέφερε η πηγή που αρνήθηκε να μπει σε λεπτομέρειες των συζητήσεων του κυβερνητικού συνασπισμού. Δεν είναι σαφές εάν μια τελική συμφωνία θα περιλαμβάνει μόνο μειώσεις φόρου ή θα είναι συνδυασμός και των δύο προσεγγίσεων. Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών απέφυγε να σχολιάσει το θέμα.

«Η έκπτωση κοστίζει δισεκατομμύρια και δεν είναι βιώσιμη με την τρέχουσα κατάσταση του προϋπολογισμού», δήλωσε σε συνέντευξη ο κ. Peter Ramsauer, μέλος του κόμματος της κας Merkel και προεδρεύων της επιτροπής οικονομικών υποθέσεων του Γερμανικού Κοινοβουλίου. Αντίθετα, «η ενσωμάτωση απαλλαγής φόρου στην τιμή αγοράς, είναι περισσότερο εφικτή», είπε ο κ. Ramsauer, που είναι πρώην Υπουργός Μεταφορών σε κυβέρνηση της κας Merkel.

Η κα Merkel τον προηγούμενο Φεβρουάριο άφησε να εννοηθεί ότι θα εφαρμόσει επιδοτήσεις, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της για ένα (1) εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους Γερμανικούς δρόμους μέχρι το 2020, ακόμη και αν ο κ. Schaeuble υπολογίζει να χρησιμοποιήσει το πλεόνασμα του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού στην περίθαλψη του ενός περίπου εκατομμυρίου προσφύγων που έφθασαν στη χώρα την προηγούμενη χρονιά.

Στη Γερμανία έχουν πουληθεί περίπου 30.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που αποτελούν πολύ μικρό ποσοστό των περισσότερων από 3 εκατομμύρια που πουλιούνται κάθε χρόνο, σε μια χώρα που ιστορικά για τη μείωση των εκπομπών έχει ευθυγραμμιστεί με την τεχνολογία των κινητήρων ντήζελ. Η βιομηχανία βλέπει στα κίνητρα μια ενδεχόμενη αλλαγή των κανόνων, λόγω του μεγέθους της Γερμανικής αγοράς, που αποτελεί σχεδόν το ένα τέταρτο της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

 

Η Γαλλία και η Νορβηγία

Στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας υποδεικνύουν τη Γαλλία, όπου η Κυβέρνηση άρχισε την προηγούμενη χρονιά να προσφέρει 10.000 ευρώ έκπτωση στους οδηγούς που πουλούν ένα αυτοκίνητο ντήζελ παλαιότερο των 14 ετών, και τη Νορβηγία ως παραδείγματα για το πώς οι κυβερνήσεις μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη της αγοράς της πράσινης τεχνολογίας.

Στη Νορβηγία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους απόκτησης. Δεν υπάρχει ΦΠΑ στην αγορά τους, ενώ απαλλάσσονται από ένα τέλος που επιβαρύνει τα συμβατικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, προσφέρεται δωρεάν φόρτιση, ελεύθερη στάθμευση και απαλλαγή από τέλη «κυκλοφοριακής συμφόρησης». Τέλος, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιτρέπεται να κυκλοφορούν στις λεωφορειολωρίδες για να αποφεύγουν την κίνηση.

Στις Η.Π.Α. οι αγοραστές μπορούν να διεκδικήσουν επιστροφή φόρου μέχρι 7.500 δολάρια.

Ο κ. Harald Kruger, CEO της BMW AG, δήλωσε στις αρχές Μαρτίου ότι «η βιομηχανία χρειάζεται την κυβερνητική υποστήριξη για την αύξηση των πωλήσεων» και ότι «στελέχη της Εταιρίας θα συναντηθούν και πάλι με την κα Merkel τον Απρίλιο για να συζητήσουν το θέμα», μετά την προηγούμενη συνάντηση τον Φεβρουάριο. Η κυβέρνηση της κας Merkel πιέζει την αυτοκινητοβιομηχανία να αναλάβει μέρος του κόστους των κινήτρων, που θα αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

 

(άρθρο της Birgit Jensen με τίτλο «Germany Said to Move Toward Electric-Car Tax Break to Spur Sales» 
στο BloombergBusiness στις 9 Μαρτίου 2016 - φωτογραφία http://www.tovima.gr)