Παρά τη μικρή εμπορική της επιρροή στο ευρωπαϊκό και όχι μόνο αυτοκινητικό στερέωμα και τους μόλις 5,2 εκ. κατοίκους της, η Νορβηγία συνεχίζει να πρωτοστατεί στον τομέα των «καθαρών αυτοκινήτων» σπάζοντας τον περασμένο μήνα ένα ακόμα ρεκόρ.

Με την ετήσια παραγωγή οχημάτων ανά τον κόσμο να ανέρχεται σήμερα κοντά στις 100 εκ. μονάδες και τον υπάρχοντα στόλο τροχοφόρων στους ανά τον κόσμο δρόμους να φτάνει, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, στα 2 δις αυτοκίνητα, είναι προφανές ότι χρειάζονται, κάτω από ιδανικές συνθήκες, πάνω από 20 χρόνια προκειμένου ο τελευταίος να ανανεωθεί πλήρως. Κάτι, που χρονικά τουλάχιστον, δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την «ενσωμάτωση» στις κατά τόπου αγορές αυτοκινήτων με νέες και πιο καθαρές, σε σχέση με τις συμβατικές, τεχνολογίες.

Αυτό όμως φαίνεται να μη βρίσκει εφαρμογή στην περίπτωση της Νορβηγίας, μιας χώρας που τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει, με περισσή μάλιστα επιτυχία, να εντάξει με ταχύτατους ρυθμούς στον αυτοκινητικό της στόλο, πάνω από 100.000 «ενεργά» ηλεκτρικά οχήματα -επιβατικά και επαγγελματικά. Επίτευγμα που, δίχως άλλο, αποδίδεται στα οικονομικά και όχι μόνο κίνητρα που απλόχερα έχει προσφέρει στους καταναλωτές η ίδια η πολιτεία. Μεταξύ αυτών, ασφαλώς, περιλαμβάνεται και η πλήρης απαλλαγή των εν λόγω οχημάτων από την υποχρέωση καταβολής του γνωστού και μη εξαιρετέου Φόρου Προστιθεμένης Αξίας κατά την αγορά…

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, για παράδειγμα, οι ηλεκτρικές plug-in προτάσεις κατάφεραν να αποσπάσουν μερίδιο επί του συνόλου της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου της τάξης του 28,8%, ποσοστό 10πλάσιο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο της κατηγορίας, με ολόκληρη τη χρονιά να «κλείνει» τελικά στο 29,1%, έναντι 22,4% το 2015 και 13,8% το 2014.

Τον περασμένο μάλιστα μήνα, τον πρώτο για το 2017, η αγορά των Zero Emissions Vehicle (ZEV) γνώρισε μια ακόμα… έκρηξη, με το σχετικό ποσοστό να σκαρφαλώνει στο 37,5%, αριθμός που αντιστοιχεί σε περισσότερα από 4.800 οχήματα.

Κι αν όλα τα παραπάνω δεν σας έχουν ακόμα εντυπωσιάσει, σημειώστε κάτι ακόμα: τον Ιανουάριο οι συνδυαστικές πωλήσεις των υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπέρασαν στη χώρα σε απόλυτο αριθμό εκείνες των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ και βενζίνης, αποσπώντας συνολικό μερίδιο άνω του 51%.

Με αυτό το ρυθμό είναι πολύ πιθανό –αν όχι βέβαιο πλέον- πως οι Νορβηγοί θα καταφέρουν να πετύχουν το στόχο που οι ίδιοι έχουν θέσει με χρονικό ορίζοντα το 2025. Ποιος είναι αυτός; Ο πλήρης και οριστικός «εξοστρακισμός» από τις εκθέσεις των ντίλερ όλων των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης._Χ.Α.