Η οικονομική ανάλυση προβλέπει ότι το κόστος ιδιοκτησίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα καταστεί χαμηλότερο εκείνου των αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα μέχρι το έτος 2022

 

Η κατακόρυφη πτώση των τιμών των συσσωρευτών είναι το κλειδί για την προσέγγιση αυτού του κρίσιμου σημείου το οποίο θα πυροδοτήσει τη μαζική διάθεση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων,  όπως προβλέπουν οι αναλυτές του Bloomberg New Energy Finance .

Η μεγάλη κλίμακα παραγωγής  ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) φαίνεται ότι θα είναι καθοριστική, τόσο για τη μείωση των εκπομπών του άνθρακα που προκαλούν κλιματικές αλλαγές όσο και για τη διαχείριση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που ευθύνεται για μεγάλο αριθμό πρόωρων  θανάτων. Όμως, παρά τη θέσπιση κινήτρων από πολλές χώρες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν ακριβότερα από τα συμβατικά και η περιορισμένη αυτονομία,  όσων από αυτά  κινούνται μόνο από τους συσσωρευτές τους, παραμένει ένα ακόμα εμπόδιο για την ευρεία διάδοση τους.  Επί του παρόντος μόνο το 1% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων αφορά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Ωστόσο, η ανάλυση που δημοσιεύτηκε από το BNEF την Πέμπτη προβλέπει ότι το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας – που συνδυάζει το τίμημα αγοράς του αυτοκινήτου και τα λειτουργικά του έξοδα – για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται μόνο από τους συσσωρευτές τους,  θα καταστεί χαμηλότερο εκείνου των αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα μέχρι το έτος 2022, ακόμα και εάν τα συμβατικά αυτοκίνητα βελτιώνουν μέχρι τότε την ενεργειακή τους απόδοσή με ρυθμό  3,5% ετησίως.

Η ανάλυση χρησιμοποιεί τις προβλεπόμενες από την κυβέρνηση των ΗΠΑ  τιμές του πετρελαίου, ύψους  $50-$70 (£36-£50) ανά βαρέλι κατά το έτος 2020. Εάν όμως αυτή η τιμή κατακρημνισθεί στα $20, τότε αυτό το χρονικό σημείο θα μετατεθεί περαιτέρω στο μέλλον κατά τρία ως εννέα χρόνια.  

Ο Salim Morsy, αρχαιότερος  αναλυτής του BNEF, είπε: “Στα λίγα επόμενα χρόνια, το κόστος ιδιοκτησίας ενός αυτοκινήτου θα συνεχίζει να  αποτελεί πλεονέκτημα των συμβατικών αυτοκινήτων και επομένως  δεν θα πρέπει να περιμένουμε τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στις περισσότερες αγορές, να  υπερβαίνουν το 5% των συνολικών πωλήσεων, εκτός βέβαια  εάν τα  προσφερόμενα σε κάποιες αγορές κίνητρα καλύπτουν τη διαφορά. Ωστόσο αυτή η κοστολογική σύγκριση θα αντιστραφεί  από το έτος 2020 και μετά.

Ο Colin McKerracher, επικεφαλής αναλυτής του BNEF, προσέθεσε: “Στον πυρήνα αυτής της πρόβλεψης βρίσκεται η εργασία που έχουμε κάνει σχετικά με τις τιμές των συσσωρευτών. Το κόστος των συσσωρευτών Lithium-ion έχει ήδη μειωθεί κατά  65% από το 2010, φτάνοντας στα  $350 ανά kWh το 2015. Περιμένουμε να μειωθεί δραστικά περαιτέρω το κόστος των συσσωρευτών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φτάνοντας σημαντικά πιο κάτω από τα $120 ανά kWh το 2030, και ακόμα θα χαμηλώσει περισσότερο όταν εφαρμοστούν νέες τεχνολογίες ηλεκτροχημείας ”.

Η ανάλυση προβλέπει ότι το  35% των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως  – 41 εκατομμύρια ετησίως – θα είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα το έτος 2040, δηλαδή το ένα στα τέσσερα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα. Αυτό θα προκαλέσει ανατροπή στην παγκόσμια αγορά ενέργειας μειώνοντας κατά 14% την κατανάλωση του πετρελαίου και χρησιμοποιώντας το 8% του συνόλου της ηλεκτροπαραγωγής. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φτάσουν το 50% το 2040, εάν αξιοποιηθούν σε στόλους  και σε άλλα επιχειρηματικά σχήματα ενοικιάσεως. Αντίθετα θα παραμείνουν στο 25% εάν οι τιμές του πετρελαίου διατηρηθούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα για πολλά χρόνια ακόμα.

Οι προηγούμενες προβλέψεις για τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποδείχθηκαν ως εξαιρετικά αισιόδοξες. EV sales have been overly optimistic

Ο Πρόεδρος  Obama πρόβλεπε να έχουν γίνει πωλήσεις 1 εκατομμυρίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2015  Barack Obama predicted 1m electric cars in the US by 2015: 

Όμως τον Ιανουάριο αυτού του έτους ο αριθμός ήταν 280.000. Σχολιάζοντας το θέμα αυτό ο  McKerracher είπε ότι οι προηγούμενες προβλέψεις ήταν βασισμένες  σε πολύ περιορισμένα στοιχεία πραγματικών πωλήσεων αλλά και σε υπερβολικές προσδοκίες μείωσης των τιμών των συσσωρευτών ενώ τώρα ήδη οι πολιτικές κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και υπέρ της εξοικονόμησης ενέργειας έχουν γίνει αυστηρότερες.

Τις περισσότερες πωλήσεις, για ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κινείται μόνο από τους συσσωρευτές του, από το 2009, πραγματοποιεί το Nissan Leaf (186,000 πωλήσεις) ακολουθούμενο από το Tesla model S (79,000) σύμφωνα με το BNEF. Τις περισσότερες πωλήσεις για Plug-in υβριδικό αυτοκίνητο – το οποίο διαθέτει ηλεκτρικό κινητήρα αλλά και θερμικό κινητήρα – πραγματοποιεί το Chevrolet Volt (87,000). Κατά τις προβλέψεις του BNEF τα Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα θα αρχίσουν να σημειώνουν πτώση στις πωλήσεις τους μετά το 2030 όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται μόνο από τους συσσωρευτές τους θα έχουν γίνει φτηνότερα και θα διαθέτουν μεγαλύτερες αυτονομίες.  

Ο επίσημος σύμβουλος της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, η Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής  (Committee on Climate Change), ισχυρίζεται ότι για να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι  μείωσης των εκπομπών άνθρακος μέχρι το 2030, με το μικρότερο δυνατό κόστος, θα πρέπει μέχρι τότε να έχει επιτευχθεί διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ποσοστό 60%  60% of new car sales in the UK should be electric by 2030 

 Αυτή είναι μια “πολύ επιθετική” πολιτική, σύμφωνα με τον McKerracher, ο οποίος όμως  λέει επίσης ότι  οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθούν ταχύτερα στις χώρες  στις οποίες θα επενδυθούν ενωρίτερα  κεφάλαια για τη κατασκευή των αναγκαίων υποδομών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε αντίθετη περίπτωση θα υφίστανται τις συνέπειες  της ατμοσφαιρικής ρύπανσης  των πόλεων.  Η κλιματική αλλαγή αποτελεί επίσης σημαντικό πρόβλημα  όπως είπε: “Εάν κάποιος πάρει, σε οποιοδήποτε βαθμό,  στα σοβαρά τα όσα συμφωνήθηκαν στη συνάντηση κορυφής των  Ηνωμένων Εθνών στο Παρίσι, οφείλει να μεριμνήσει για την απαλλαγή του τομέα των μεταφορών από τις εκπομπές άνθρακος ”

Οι αυτοκινητιστές του Ηνωμένου Βασιλείου φαίνεται να ενστερνίζονται ολοένα και περισσότερο την ιδέα της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων, σύμφωνα με έρευνα που έγινε μεταξύ 2000 οδηγών με πρωτοβουλία της BMW. Το 20% από αυτούς δήλωσαν ότι το επόμενο αυτοκίνητό τους θα είναι ηλεκτρικό.  Ποσοστό 59% αγνοούσαν την ύπαρξη  του κυβερνητικού κινήτρου  της χρηματοδότησης αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου  με το ποσό των £5,000. Σημειωτέον ότι αυτοί που θέλουν να επωφεληθούν θα πρέπει να βιαστούν γιατί το κίνητρο αυτό θα μειωθεί από τον Απρίλιο στο ποσό των £2,500-£4,500,  αναλόγως του μοντέλου που θα αγορασθεί.