Τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι ακόμα λίγα και να απέχουν πολύ από την καθημερινή σας μετακίνηση, αλλά νέες έρευνες υποστηρίζουν ότι γίνονται ολοένα και περισσότερα αποδεκτά. Σύμφωνα μάλιστα με μία μελέτη που κυκλοφόρησε αυτό τον μήνα από το Ινστιτούτο Έρευνας Μεταφορών του Πανεπιστημίου του Michigan, αναφέρεται ότι τα ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα οχήματα γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Το ινστιτούτο αποδίδει αυτές τις πρόσφατες εξελίξεις σε διάφορους παράγοντες, καθώς και στις μελλοντικές τάσεις στο κόστος τους και την υποδομή φόρτισης, και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα, όπως είναι τα καθαρά ηλεκτρικά οχήματα και αυτά με υβριδικά συστήματα, μπορούν να αντικαταστήσουν τα αντίστοιχα συμβατικά στο σχετικά «κοντινό μέλλον».

Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Ακολουθούν πέντε σημαντικοί παράγοντες.

1. Οι άνθρωποι αγοράζουν ολοένα και περισσότερα από αυτά

Οι Αμερικανοί καταναλωτές αγόρασαν περίπου 72.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα μέσα στους πρώτους πέντε μήνες του 2017. Αυτό είναι μόνο το 1% περίπου όλων των επιβατικών οχημάτων που πωλήθηκαν κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα στατιστικά των αυτοκινητοβιομηχανιών. Αλλά οι πωλήσεις για τέτοια αυτοκίνητα αυξάνονται παρά το σχετικά φθηνό αέριο. Η ηλεκτρική ενέργεια παραμένει ένα μικρό κομμάτι της κατανάλωσης ενέργειας σε σχέση με τις μεταφορές, αλλά η μελέτη του ινστιτούτου επισημαίνει ότι οι πωλήσεις επαναφορτιζόμενων οχημάτων έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία έξι χρόνια. Αναφέρεται ότι οι πωλήσεις αυτές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις για πρόσθετες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.

Μέρος αυτού είναι επειδή τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι τόσο ακριβά όσο ήταν κάποτε. Σε σχέση με το μέσο κόστος όλων των νέων αυτοκινήτων, των επαναφορτιζόμενων έχουν πέσει. Αναφερόμενο στα στοιχεία από τα Automotive News και Green Car Reports, το ινστιτούτο διαπίστωσε ότι η διαφορά στο μέσο κόστος μεταξύ ενός συμβατικού μοντέλου έτους 2017 αυτοκινήτου και ενός υβριδικού επαναφορτιζόμενου είναι μικρότερο από 10.000 δολλάρια, ενώ η διαφορά μεταξύ ενός συμβατικού αυτοκινήτου και ενός πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου λιγότερο από 5.000 δολλάρια — και αυτό είναι πριν από οποιεσδήποτε κρατικές ή ομοσπονδιακές πιστώσεις φόρου.

Υπάρχει επίσης περισσότερος ανταγωνισμός μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Η BMW σχεδιάζει να προσφέρει μια προσθήκη επαναφορτιζόμενου σχεδόν σε κάθε μοντέλο, η Mercedes-Benz και η Volkswagen σχεδιάζουν δεκάδες plug-in μοντέλα στο εγγύς μέλλον και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων από την Aston Martin μέχρι τη Volvo επεκτείνουν τα επαναφορτιζόμενα μοντέλα τους.

2. Το εύρος αυξάνεται

Τα αυτοκίνητα εκτεταμένης γκάμας όπως το νέο Chevrolet Bolt EV αποτελούν μια γενική τάση. Το ίδρυμα λέει ότι το μέσο εύρος για όλα τα ΕV έχει αυξηθεί από 115 στα 187 μίλια, σχετικά πρόσφατα, από το 2014 και μετά. Όμως ο αριθμός αυτός φέρει μια μεγάλη προειδοποίηση: Αντί για τον υπολογισμό των μέσων όρων ανά μοντέλο, οι ερευνητές υπολογίζουν τον μέσο όρο από τις διαμορφώσεις των μπαταριών που αναφέρονται στο EPA — έτσι τα αυτοκίνητα όπως το Tesla Model S και Model X, που έχουν πολλές διαμορφώσεις, επηρέασαν τον μέσο όρο περισσότερο από αυτοκίνητα όπως το Nissan Leaf ή το Fiat 500e, τα οποία έχουν μία διαμόρφωση.

“Το Tesla είναι αρκετά αντιπροσωπευτικό στα δεδομένα τα τελευταία χρόνια, αλλά προσπαθούσαμε να ρίξουμε μια ματιά στις δυνατότητες όλων των ΕV, ανεξάρτητα από τον κατασκευαστή”, δήλωσε ο Brandon Schoettle, ένας από τους συντελεστές της μελέτης, σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα στο Cars.com. “Εάν εξετάσουμε τις επιδόσεις με τη μάρκα ή τη μάρκα με το μοντέλο, θα έπρεπε σίγουρα να συγκεράσουμε (κατά μέσον όρο) αυτές σε δύο τιμές για τα δύο μοντέλα (Tesla)”.

Στη βάση μοντέλου προς μοντέλο, η μέση τιμή για μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων του 2017 είναι πραγματικά 141 μίλια, σύμφωνα μεανάλυση του Cars.com. Ωστόσο, το συμπέρασμα της μελέτης εξακολουθεί να ισχύει, καθώς ο μέσος όρος μοντέλου προς μοντέλο το 2014 ήταν 98,1 μίλια. Εν τω μεταξύ, το φάσμα συσσωρευτών για επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει παραμείνει περίπου το ίδιο σε αυτό το εύρος — ακόμα 26 μίλια, από την αντιστοιχία της μελέτης.

Ένα νέο Nissan Leaf αναμένεται να ξεπεράσει τα 200 μίλια σε εύρος, τα οποία είναι ένας στόχος που αναμένουν οι αναλυτές ότι θα βοηθήσει τους καταναλωτές να ξεπεράσουν το άγχος του εύρους ή τον φόβο ότι το επαναφορτιζόμενο αυτοκίνητο θα μείνει από μπαταρία πριν φτάσει στον προορισμό του. Ορισμένα μοντέλα Tesla είναι κοντά στα 300 μίλια, ενώ το Chevy Bolt έχει εύρος 238 μιλίων.

3. Οι μπαταρίες βελτιώνονται

Αναφερόμενο σε πολλαπλές μελέτες, το ινστιτούτο λέει ότι οι βαρύτερες μπαταρίες έχουν περίπου το 1/88 ενεργειακής πυκνότητας ανά μάζα βενζίνης. Άλλες μελέτες δείχνουν ότι εάν η πυκνότητα βελτιωθεί λίγο περισσότερο από το διπλάσιο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν γενικά να αντικαταστήσουν τα αντίστοιχα συμβατικά τους για τους περισσότερους οδηγούς των ΗΠΑ, σύμφωνα με την έκθεση — και αυτό θα μπορούσε να συμβεί το 2045.

Ταυτόχρονα, οι μπαταρίες γίνονται όλο και φθηνότερες. Το κόστος ανά κιλοβατώρα μειώθηκε κατά 80% μεταξύ του 2009 και του 2015 και έπεσε κατά 20% το 2016. Αρκετές μελέτες αναμένουν ότι το κόστος θα μειωθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια.

Πουθενά αυτό δε γίνεται πιο εμφανές από ό,τι στους χρόνους φόρτισης. Παρά την αυξημένη εμβέλεια για τις ΕV, οι χρόνοι φόρτισης έχουν συγκλίνει τα τελευταία χρόνια με τα υβριδικά επαναφορτιζόμενα. Τα τελευταία ακόμα φορτίζονται ταχύτερα, αλλά το ινστιτούτο σημειώνει ότι οι ΕV έχουν βελτιωθεί σε λιγότερο από το διπλάσιο του χρόνου φόρτισης, κατά μέσο όρο έναντι των υβριδικών επαναφορτιζόμενων ή 4,8 ώρες σε σύγκριση με τις 2,8 ώρες σε φορτιστές 240 volt (Επίπεδο 2).

4. Η υποδομή φόρτισης αυξάνεται

Αναφερόμενη στα στοιχεία της κυβέρνησης, η έκθεση αναφέρει ότι οι οδηγοί των ΗΠΑ έχουν τώρα πρόσβαση σε περίπου 16.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης και 43.000 καταστήματα. Οι σταθμοί διπλασιάστηκαν από το 2014 και αυξήθηκαν οκταπλάσια από το 2011, σύμφωνα με το ινστιτούτο — αν και είναι λίγοι σε σύγκριση με τους σταθμούς βενζίνης που ανέρχονται σε 112.000. Περίπου το 80% των δημόσιων συνδέσεων φόρτισης είναι Επιπέδου 2, ενώ το 13,1% είναι DC fast φορτιστές. Το υπόλοιπο είναι Επιπέδου 1 (όπως σε καταστήματα οικιακού τύπου) με ένα μικρό ποσοστό επαγωγικών φορτιστών.

Περισσότεροι δημόσιοι φορτιστές δημιουργούνται από ένα διακανονισμό ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων δολλαρίων, από το σκάνδαλο απάτης των εκπομπών ντίζελ της Volkswagen.

5. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ πιο οικονομική λειτουργία 

Σχετικά με τα στοιχεία της κυβέρνησης, το ινστιτούτο αναφέρει ότι το μέσο κόστος φόρτισης ενός τέτοιου αυτοκινήτου ισοδυναμεί με την πληρωμή 1,21 δολλαρίων ανά γαλόνι αερίου — πάνω από ένα δολλάριο λιγότερο από το πραγματικό κόστος του φυσικού αερίου. Στα επόμενα 30 χρόνια, η μελέτη αναφέρει ότι η κυβέρνηση υπολογίζει αυτό το κόστος να αυξηθεί κατά λιγότερο από 50 σεντς ανά γαλόνι, έναντι μιας προβλεπόμενης αύξησης του κόστους βενζίνης κατά ένα δολλάριο το γαλόνι.

Με άλλα λόγια: Το 2050, η κυβέρνηση υπολογίζει το κόστος για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα ισοδυναμεί με λιγότερο από 1,50 δολλάριο ανά γαλόνι αερίου, ενώ το γαλόνι του φυσικού αερίου θα κοστίζει περισσότερο από 3 δολλάρια. Οι τιμές ενδέχεται να παρουσιάζουν και λιγότερες διακυμάνσεις: Μεταξύ του 2000 και του 2017, η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας κυμάνθηκε στο 62%, όπως σημειώνει το ινστιτούτο. Η τιμή του φυσικού αερίου, αντίθετα, κυμάνθηκε στο 253%.

 

Πηγή: Chicago Tribune