Το Όσλο, το Λονδίνο και το Άμστερνταμ ηγούνται μιας πρωτοβουλίας για την εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα μεταφορικά μέσα.

To Όσλο, το Λονδίνο και το Άμστερνταμ ηγούνται μιας πρωτοβουλίας μεγάλων πόλεων να εξαλείψουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα μεταφορικά μέσα με τη βοήθεια νέας τεχνολογίας που θα περιορίσει την κλιματική αλλαγή και θα μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, προκύπτει από μελέτη, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα.

Eυρωπαϊκές πόλεις κατέχουν οκτώ από τις δέκα πρώτες θέσεις — μαζί με το Τόκιο και την Σεούλ — στην κατάταξη με τις 35 πόλεις την οποία συνέταξε το Κέντρο Έρευνας Οικονομίας και Επιχειρήσεων (CEBR) με την υποστήριξη της κατασκευάστριας εταιρείας chip για smartphone, της Qualcomm. «Το Όσλο πρόκειται να γίνει η πρώτη πόλη στον κόσμο με μηδενικές εκπομπές στα μέσα μεταφοράς», σύμφωνα με την έκθεση του CEBR που υπολογίζει τόσο τις υπάρχουσες πολιτικές όσο και τα σχέδια για την προώθηση των «πράσινων μεταφορών»: από ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι ποδήλατα.

Το μετρό της νορβηγικής πρωτεύουσας, τα τραμ και τα λεωφορεία ήδη κινούνται με υδροηλεκτρισμό, ενώ η Νορβηγία έχει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Το δημοτικό συμβούλιο του Όσλο σχεδιάζει να περιορίσει σημαντικά την πρόσβαση στα συμβατικά αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης. Σύμφωνα με την έκθεση, το Λονδίνο που βρίσκεται στη δεύτερη θέση, «ίσως να μη φαίνεται ως παράδειγμα πράσινης πόλης σε όλους τους κατοίκους του» αλλά οι περισσότεροι μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί με αυτοκίνητο.

«Το Λονδίνο αδίκως θεωρείται μια σκοτεινή πόλη με νέφος», λέει στο Reuters η Νίνα Σκίρο, οικονομολόγος του CEBR.
Η βρετανική πρωτεύουσα σχεδιάζει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 60% από το 1990 ως το 2025 και προωθεί τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων, αναφέρει η έκθεση.

Το Άμστερνταμ, που βρίσκεται στην τρίτη θέση, έχει προβεί στις περισσότερες ενέργειες σε σχέση με όλες τις άλλες πόλεις για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου και την μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με την έκθεση.

Το Κάιρο βρίσκεται στην τελευταία θέση της λίστας με τις 35 πόλεις, λίγο πιο κάτω από το Ναϊρόμπι, το Μουμπάι και την Κωνσταντινούπολη, γεγονός που συνδέεται με την αύξηση του πληθυσμού και καθιστά αναγκαία την εξάλειψη της φτώχειας που συχνά οδηγεί στην εκπομπή περισσότερων αερίων.

Η Σκίρο είπε ότι μια πόλη με μέσα μεταφοράς μηδενικής εκπομπής απέχει περίπου 15 με 20 χρόνια και ότι το Όσλο μπορεί να χάσει τα πρωτεία. Πολλές πόλεις έχουν θέσει πιο φιλόδοξους στόχους για τον περιορισμό της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με τις κυβερνήσεις χωρών έπειτα από την υπογραφή από 200 χώρες συμφωνίας για το κλίμα, στο Παρίσι το 2015, με στόχο τον περιορισμό της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας και την αποσύνδεση των εθνικών οικονομιών από τον ορυκτό πλούτο. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος αμφισβητεί ότι για το φαινόμενο του θερμοκηπίου ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας, εξετάζει το ενδεχόμενο αποδέσμευσης της χώρας του από τη Συμφωνία του Παρισιού. Το Σαν Φρανσίσκο, στην 14η θέση της κατάταξης, είναι η αμερικανική εκείνη πόλη όπου παρατηρείται πιο έντονα η μεγάλη εξάρτηση των κατοίκων από τα αυτοκίνητα, αντί από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, περιορίζοντας έτσι τις επιλογές για την εισαγωγή δραστικών μέτρων για την εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

 

Πηγή: Car and Driver, Έθνος