Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα στο κατώφλι του 2020: Μια ματιά πίσω στη χρονιά που τελειώνει

22/12/2019

Λίγες από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν να επείγονται να εγκαταλείψουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Έτσι η αγορά του συμβατικού αυτοκινήτου καθηλώθηκε  για μια φορά ακόμα ενώ οι νεοεισερχόμενοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κερδίζουν σημαντικά μερίδια αναπτυσσόμενοι κάτω από τη μύτη των εν υπνώσει μεγάλων παικτών του χώρου. Παρά το ότι, επί του παρόντος ακόμα, τα μεγάλα νούμερα στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρονται σε παραγγελίες και όχι σε πωλήσεις εντούτοις εάν η πατροπαράδοτη βιομηχανία δεν ξυπνήσει τώρα το πιθανότερο είναι ότι δεν θα μπορέσει να το κάνει ποτέ.

 

  1. Τα Ενεργειακά Στοιχεία (Fuel Cells) δείχνουν να χάνουν τη μάχη στους περισσότερους από τους τομείς των μεταφορών στους οποίους δοκιμάστηκαν.

              Είναι πλέον φανερό σε όλους τους ειδικούς του χώρου ότι τα Ενεργειακά Στοιχεία (Fuel Cells) πολύ λίγες πιθανότητες ανάπτυξης εμφανίζουν στους τομείς των ελαφρών και μέσου βάρους οχημάτων και ότι κατά το 2019 επιβεβαιώθηκε αυτή η διαπίστωση. Κύριο πρόβλημα των Ενεργειακών Στοιχείων, σε σύγκριση με τους συσσωρευτές, αποτελούν τα υποχρεωτικά διαδοχικά βήματα μετατροπών της ενέργειας τα οποία τελικώς υποβιβάζουν το συνολικό ενεργειακό συντελεστή απόδοσής τους. Πρώτα πρέπει να μετατρέψουμε το νερό σε υδρογόνο δαπανώντας ηλεκτρική ενέργεια και στη συνέχεια να το μεταφέρουμε και αποθηκεύσουμε υπό πίεση ή υπό ψύξη δαπανώντας επιπλέον ενέργεια. Τέλος τα ίδια τα Ενεργειακά Στοιχεία παράγουν ηλεκτρική ενέργεια με χαμηλό συντελεστή απόδοσης ο οποίος κυμαίνεται περί το 60%. Σαν αποτέλεσμα, τα Ενεργειακά Στοιχεία απαιτούν μεγάλα ποσά (ανανεώσιμης ή μη) ηλεκτρικής ενέργειας γεγονός που τα καθιστά ασύμφορα.  Επιπλέον χρειάζονται υποστήριξη από σχετικά μεγάλες συστοιχίες συσσωρευτών για την εναποθήκευση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, χρησιμοποιούν βοηθητικούς μηχανισμούς με κινούμενα μέρη (που απαιτούν συντήρηση) και τέλος χρησιμοποιούν δίκτυα διανομής υδρογόνου τα οποία είναι πολύ ακριβότερα και περισσότερο απαιτητικά σε συντήρηση από τα δίκτυα ταχείας φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τρία νέα καρφιά μπήκαν στο φέρετρο των Ενεργειακών Στοιχείων το 2019:

  • Η Κίνα ανακοίνωσε ότι τα κίνητρα αγοράς αυτοκινήτων με Ενεργειακά Στοιχεία καταργούνται από το 2020 γεγονός που επηρεάζει αρνητικά οποιαδήποτε περαιτέρω πρόοδο αυτής της τεχνολογίας αφού παύει να είναι συμφέρουσα εμπορικά.
  • Τα Ενεργειακά Στοιχεία χάνουν και τις ευκαιρίες ανάπτυξής τους στον τομέα των βαρέων οχημάτων. Ήδη οι μισοί από τους ευρωπαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων επιλέγουν την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση με ενδιάμεσες επαναφορτίσεις των συσσωρευτών είτε με παντογράφο είτε με συστήματα επαγωγικής επαναφόρτισης ακόμα και με το όχημα εν κινήσει. Αυτό σημαίνει μικρότερες και φτηνότερες συστοιχίες συσσωρευτών οι οποίες τελικά καθιστούν την τεχνολογία των Ενεργειακών Στοιχείων μη συμφέρουσα.
  • Οι επικεφαλής της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας, της Volkswagen, δήλωσαν επισήμως ότι τα Ενεργειακά Στοιχεία δεν έχουν πλέον θέση στους προγραμματισμούς της εταιρείας λόγω της εξαιρετικά χαμηλής ενεργειακής τους απόδοσης.

Αυτό που όμως προκαλεί σύγχυση στους παρατηρητές των εξελίξεων είναι το ότι η Toyota συνεχίζει να αναφέρει στις προτεραιότητές της την παραγωγή αυτοκινήτων με Ενεργειακά Στοιχεία όπως και το ότι η Hyundai ανακοίνωσε πρόσφατα την κατασκευή ενός φορτηγού αυτοκινήτου με Ενεργειακά Στοιχεία το οποίο μάλιστα κατέγραψε και 14.000 προπαραγγελίες. Τα νέα αυτά δείχνουν ότι στο απώτερο μέλλον τα  οχήματα Ενεργειακών Στοιχείων μπορεί να διατηρήσουν κάποιες δυνατότητες, ιδίως στον τομέα των βαρέων οχημάτων ειδικών χρήσεων, αν και εκεί ακόμα θα αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με συσσωρευτές (Tesla Semi).

  1. Οι νεοεισερχόμενοι δείχνουν το δρόμο

 

           Το 2019 οι νεοεμφανισθέντες παραγωγοί αυτοκινήτων έκαναν το ντεμπούτο τους πουλώντας ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα τα οποία μονοπώλησαν σχεδόν το αγοραστικό ενδιαφέρον στον τομέα αυτόν. Η Tesla θαυματούργησε και πάλι, θεμελιώνοντας την ανάκαμψή της στην αμερικάνικη αλλά και την ευρωπαϊκή αγορά, με την κατασκευή  αυτοκινήτων που οι άλλοι απλά δεν διαθέτουν ακόμα (βλέπε διάγραμμα).

Οι ιθύνοντες του ομίλου της VW δήλωσαν ότι δεν διαθέτουν ακόμα την αναγκαία παραγωγική ικανότητα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και με τον τρόπο αυτό έμμεσα αλλά αποτελεσματικά βοήθησαν την Tesla να βγει από τη δύσκολη οικονομική κατάσταση στην οποία είχε περιπέσει. Ο Elon Musk μάλιστα δεν έχασε την ευκαιρία να διαλαλήσει ότι το Audi e-tron και το αντίστοιχο αυτοκίνητο της Mercedes δεν ήταν τίποτα άλλο από αντίγραφα του προ 6ετίας κατασκευασθέντος Tesla. Και ήταν και ευγενής στη διαπίστωσή του αυτή. Χωρίς την αεροδυναμικότητα των μοντέλων της Tesla και την ενεργειακή απόδοση των ηλεκτροκινητήρων της, τα μοντέλα της Audi και της Mercedes ήταν καταφανώς υποδεέστερα και αυτό αποδείχθηκε και από τις εν συνεχεία επιτευχθείσες πωλήσεις. Η αυτονομία πουλάει στην ηλεκτροκίνηση. Τα με μεγάλη αυτονομία ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατηρούν επίσης και μεγάλη αξία στην αγορά των μεταχειρισμένων.

 Στη στήλη του έτους 2018 είναι εμφανές ότι το Tesla Model 3 ξεπέρασε σε πωλήσεις κάθε άλλο ηλεκτρικό ή αναφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο. Πηγή: InsideEVs

Προς μεγάλη δυσαρέσκεια των γιγάντων της βιομηχανίας ακόμα και οι ποιο τολμηροί πρωτοεμφανιζόμενοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημειώνουν μεγάλες επιτυχίες. Η Sono Motors δέχθηκε για το ηλιακό της αυτοκίνητο 10.000 παραγγελίες (200 εκατομμύρια δολάρια) και η Lightyear κατέγραψε παραγγελίες 10 εκατομμυρίων δολαρίων για το πανάκριβο επίσης ηλιακό της αυτοκίνητο το οποίο μάλιστα υπόσχεται αυτονομία μεγαλύτερη από εκείνη κάθε άλλου ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραγωγής και μάλιστα με συσσωρευτές μικρής σχετικά χωρητικότητας. Πέραν της ηλιακής τεχνολογίας που εμφατικά διαφημίζει, αξιοποιεί και ηλεκτροκινητήρες υψηλής μαγνητικής ροής και μεγάλης ενεργειακής αποδοτικότητας οι οποίοι επιτυγχάνουν τιμή ρεκόρ στη σχέση της ισχύος προς το βάρος τους και οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στους τροχούς του αυτοκινήτου.

Εδώ θα πρέπει ίσως να αναφερθεί ότι υπάρχει πάντοτε μια σεβαστή απόσταση που χωρίζει την επίδειξη των πρωτοτύπων από τα μοντέλα παραγωγής. Την απόσταση αυτή έχει διασχίσει μέχρι τώρα με επιτυχία μόνο η Tesla. Η Sono για παράδειγμα χρειάζεται 250 εκατομμύρια δολάρια για να οδηγηθεί στην παραγωγή και με απαίτηση μάλιστα τα πρώτα 50 από αυτά να τα εξασφαλίσει μέχρι του τέλους του τρέχοντος έτους.

  1. Υποσχέσεις των Μεγάλων

 

           Από αυτούς, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής, ο όμιλος VW, υπόσχεται να επενδύσει στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα το μεγαλύτερο κεφάλαιο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία επί Γης. Ανακοινώνει μεγέθη από τα οποία προκύπτει ότι σκοπεύει να καλύπτει η ίδια το 20% της παγκόσμιας παραγωγής συσσωρευτών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θα πρέπει βέβαια να επιβεβαιωθεί εκ των πραγμάτων ότι θα καταφέρει να πείσει τους μελλοντικούς αγοραστές να αγοράσουν τα αυτοκίνητά της στους απαραίτητους αριθμούς.

Η Hyundai επιδεικνύει μοντερνισμό παράγοντας ήδη πολύ καλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μάλιστα σε κατηγορία τιμών χαμηλότερων από εκείνων της Tesla έχοντας επιτύχει σημαντικούς αριθμούς παραγγελιών. Σημειωτέον μάλιστα ότι είναι  και ο μόνος μεγάλος κατασκευαστής ο οποίος εφοδιάζει τα αυτοκίνητά του με φωτοβολταϊκά στοιχεία οροφής. Υπολογίζεται μάλιστα ότι για μια μάλλον ελαφριά χρήση στο κλίμα της Νότιας Κορέας, το μοντέλο Sonata, εξασφαλίζει το 10% των αναγκών του σε ενέργεια από τον Ήλιο. Η Hyundai επιπρόσθετα υπόσχεται να διαθέτει από ένα μεγάλο φωτοβολταϊκό στοιχείο οροφής για όλα τα μελλοντικά ηλεκτρικά της αυτοκίνητα όσο και για τα μοντέλα της Kia περιλαμβανομένων μάλιστα και κάποιων τα οποία θα είναι διαφανή.

  1. Η Bye Aerospace παίρνει μεγάλες παραγγελίες

 

           Εάν δούμε και τι συμβαίνει στον αέρα θα διαπιστώσουμε ότι η Bye Aerospace, με τεχνολογία παρόμοια με εκείνη της Tesla, έχει ήδη πάρει 1100 παραγγελίες για τα διθέσια ή τετραθέσια ηλεκτρικά αεροπλάνα της. Οι μεγάλοι του χώρου Cessna and Piper φαίνεται να πιάστηκαν στον ύπνο. Η Bye Aerospace ετοιμάζεται επίσης να βγάλει στην αγορά και τα πλήρως εγκεκριμένα ηλιακά της αεροπλάνα. Ίσως μάλιστα τα πιο ενδιαφέροντα νέα του 2019, από το χώρο των ηλεκτρικών αεροπλάνων, να είναι τα αναφερόμενα στη απορρόφηση της Siemens Electric and Hybrid-electric Propulsion από την Rolls Royce.

Στον τομέα αυτόν υπάρχει προσμονή ανάπτυξης σημαντικής δραστηριότητας στην  αντικατάσταση των μικρών αεροπλάνων με εμβολοφόρους κινητήρες ή ακόμα και με κινητήρες τούρμπο (turboprop) με ηλεκτρικά αεροπλάνα. Όμως βέβαια το μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτή την αγορά  βρίσκεται μελλοντικά στα μεγάλα επιβατικά αεροπλάνα τύπου Jets. Επίσης ενδιαφέρουσα φαίνεται να είναι και η αγορά των ηλεκτροκίνητων αεροταξί τα οποία όμως, παρά τα όσα λέγονται προσφάτως, μάλλον θα αργήσουμε να τα δούμε να οργώνουν τους ουρανούς.

  1. Οι νέοι κατασκευαστές ενδιαφέρονται επίσης και για την αγορά των ηλεκτροκίνητων φορτηγών και λεωφορείων


Ας προσγειωθούμε όμως τώρα. Η Tesla κατέγραψε 250.000 προπαραγγελίες για το μικρό φορτηγό της (Cybertruck) κατά την πρώτη μετά την παρουσίασή του εβδομάδα (περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια), υπερκαλύπτοντας έτσι το ρεκόρ του ηλεκτρικού μοντέλου Rivian R1T pickup που είχε λάβει 100.000 παραγγελίες μέσω της Amazon.

Η πραγματική δοκιμασία όμως, τόσο για το Rivian όσο και για το Tesla, θα αρχίσει όταν η Ford θα μπει στην αγορά των ηλεκτρικών φορτηγών αυτοκινήτων. Με τον προγραμματισμό του Rivian R1T να αρχίσει τις παραδόσεις στο τέλος του 2020 και του Tesla Cybertruck να βγάλει από την παραγωγή τα πρώτα αυτοκίνητα περί το τέλος του 2021, η Ford μπαίνει στη μάχη αναγγέλλοντας την ηλεκτρική έκδοση των Ford F-Series για το 2022 (το μοντέλο αυτό αντιπροσωπεύει το 30.8% των πωλήσεων των φορτηγών αυτοκινήτων τύπου pickup στις ΗΠΑ). Η έλευση του ηλεκτρικού F150 στην αγορά ίσως να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού αφήνοντας μόνο ένα στενό παράθυρο χρόνου στα Rivian και Tesla να αποκτήσουν τα απαραίτητα μερίδια αγοράς πριν μπουν στο παιχνίδι οι ισχυροί και έμπειροι παίκτες του χώρου των μεγάλων αριθμών παραγωγής, των αντίστοιχων δυνατοτήτων οικονομίας κλίμακος, και των παραδοσιακών τους σχέσεων με τους αγοραστές μέσω των μεγάλων δικτύων πωλήσεων.

Με άλλα λόγια όταν η Daimler (παγκοσμίως πρώτη στην αγορά των φορτηγών) αποφασίσει να προχωρήσει στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων τύπου φορτηγών και λεωφορείων δύσκολα θα χάσει τη θέση που κατέχει σήμερα σε αυτή αγορά. Έχοντας μάλιστα ανακοινώσει ήδη την προγραμματιζόμενη απόλυση 10.000 εργαζομένων αυτόν τον χρόνο είναι βέβαιο ότι προγραμματίζει ριζοσπαστικές αλλαγές στην παραγωγική της διάρθρωση προκειμένου να μπει δυναμικά στους νέους τομείς της τεχνολογίας.

Επιπλέον η Hyundai φαίνεται να μπαίνει στον χώρο των λεωφορείων  και η Tesla είναι βέβαιο ότι θα την ακολουθήσει αφού έχει μπει και στην παραγωγή φορτηγών. Κινέζοι γίγαντες βρίσκονται ήδη στο χώρο της παραγωγής τέτοιου τύπου οχημάτων και σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας η Baidu, η Google της Κίνας, συνεργάσθηκε με τη μεγαλύτερη Κινέζικη εταιρεία κατασκευής λεωφορείων προκειμένου να προχωρήσουν στην κατασκευή αυτοοδηγούμενων οχημάτων.

Σε κάθε πάντως περίπτωση και υπό συνθήκες μείωσης των πωλήσεων αυτοκινήτων, η οποία σημειώνεται τα τελευταία δύο χρόνια στη σειρά, η καταβολή εκατομμυρίων δολαρίων με τη μορφή περιβαλλοντικών κινήτρων στις εταιρείες τύπου Tesla μοιάζει να είναι εύθραυστη. Σε ότι αφορά μάλιστα τις διάφορες εξαγγελλόμενες συνεργασίες το γνωμικό ότι «δύο γαλοπούλες δεν κάνουν έναν αετό» φαίνεται να είναι πάντα επίκαιρο.

 Πηγή εικόνων: Άνω αριστερά – Bye Aerospace, Άνω Δεξιά – Apolong Robot Shuttle, Κάτω Αριστερα – Dethleffs Iveco solar RV, Κάτω Δεξιά – Iveco Crealis

6. Οχήματα Εκτός Δρόμου

 

Η κατασκευαστική Komatsu με δραστηριότητα στα γεωργικά και μεταλλευτικά μηχανήματα (CAM) εμφανίζεται ως περισσότερο υποσχόμενη εταιρεία από την επίσης γνωστή Caterpillar. Η Komatsu είναι η καλύτερη σε θέματα αυτονομίας, υπερπυκνωτών, ανάκτησης ενέργειας, υβριδικών και ηλεκτρικών εκσκαφέων. Μια μεγάλη ελβετική εταιρεία πρόσφατα επέλεξε ένα γιγαντιαίου τύπου ηλεκτροκίνητο φορτηγό της Komatsu με μια εντυπωσιακή τιμή ανακτώμενης ενέργειας όχι μικρότερης των 40 kW.

Η εταιρεία CNH είναι ένα ακόμα μαύρο άλογο που παράγει θαυμαστά προϊόντα. Ενεργοποιείται όχι μόνο στον κατασκευαστικό τομέα και τα γεωργικά και μεταλλευτικά μηχανήματα αλλά και στα φορτηγά αυτοκίνητα και τα λεωφορεία. Για παράδειγμα η Iveco, θυγατρική εταιρεία της CNH, είναι παγκοσμίως γνωστή ως κατασκευαστής ελαφρών, μέσου μεγέθους αλλά και βαρέων φορτηγών αυτοκινήτων ως και λεωφορείων αστικών και υπεραστικών μεταφορών, πυροσβεστικών οχημάτων, στρατιωτικών οχημάτων και οχημάτων παντός εδάφους για γεωργικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις.

Τρεις μόλις μήνες μετά την υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας της CNH με τον Αμερικάνο κατασκευαστή φορτηγών ενεργειακών στοιχείων Nikola άρχισε η ανάπτυξη των κοινών σχεδίων κατασκευής ενός ηλεκτρικού φορτηγού αυτοκινήτου για την Ευρωπαϊκή αγορά.

Όπως η Komatsu έτσι και η CNH δεν είναι πολύ γνωστή μέχρι τώρα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και οι δύο αυτές εταιρείες είναι γίγαντες στον τομέα τους και όχι μόνο ικανές να κατασκευάσουν προηγμένης τεχνολογίας ηλεκτρικά οχήματα αλλά και ανοιχτές στο να τα τοποθετήσουν στην αγορά κάτω από άλλα εμπορικά σήματα. Για παράδειγμα, τα οχήματα αναψυχής της Iveco προσφέρονται σήμερα στους αγοραστές κάτω από την εμπορική φίρμα Dethleffs, έναν προμηθευτή αυτοκινούμενων τροχόσπιτων και μάλιστα με οροφές καλυμμένες από φωτοβολταϊκά στοιχεία τα οποία εισφέρουν αξιόλογα στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους. Το 2019 η CNH – Iveco πήρε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες παραγγελίες μέσω της Crealis για την κατασκευή φορτηγών τύπου Pickup συνεχούς λειτουργίας.

 

  1. Γιγαντιαία Λεωφορεία

 

 

Εκδηλώθηκε η τάση κατασκευής γιγάντιων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων που κινούνται χωρίς ράγες ανεφοδιαζόμενα κατά διαστήματα με ηλεκτρική ενέργεια σε επάλληλα σημεία ανεφοδιασμού ακόμα και κατά τη διάρκεια της πορείας τους, χάρις στις μεγάλης χωρητικότητας συστοιχίες συσσωρευτών με τις οποίες είναι εξοπλισμένα. Αποκαλούνται «Οδικά Τραίνα» ή «Τραμ».

Κατά τη διετία 2018 – 2019, η Skoda Electric δοκίμασε ένα καινούργιο τρόλεϊ στο Plzeň, της Δημοκρατίας της Τσεχίας. Το 18-μετρο αρθρωτό όχημα κατασκευάστηκε με τη συνεργασία της Iveco η οποία εισέφερε το κατάλληλο πλαίσιο από τη σειρά των λεωφορείων της (κατασκευασμένο στη Γαλλία). Τα ηλεκτρικά μέρη είναι της Skoda Electric.

Η Skoda είναι επίσης υπεύθυνη για τη συναρμολόγηση ηλεκτρικών λεωφορείων στις εγκαταστάσεις της στο Plzeň της Τσεχίας. Τα με παντογράφο αρθρωτά τρόλειμπας φέρουν αμαξώματα των λεωφορείων της Iveco και εξοπλίζονται με συστοιχίες συσσωρευτών πρόωσης. Τα οχήματα συνδέονται με τις γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας, όποτε αυτό είναι εφικτό, αλλά κινούνται και ελεύθερα εκτός του δικτύου χάρις στους συσσωρευτές τους. Σύμφωνα με τελευταία δημοσιεύματα είναι υπεραρκετό για την απρόσκοπτη λειτουργία τους το να κινούνται κατά 50% με τους συσσωρευτές τους και κατά 50% ηλεκτροδοτούμενα από το δίκτυο.

Ένας ακόμα μεγάλος όμιλος που επίσης μπορεί να αποδειχθεί μαύρο άλογο είναι και το κατά 10% ιδιόκτητο από Κινεζικά συμφέροντα Volvo Group. Φέτος κατασκεύασε βαρέα φορτηγά αλλά και λεωφορεία για βιομηχανίες και μεταλλεία. Κέρδισε τη μεγαλύτερη παραγγελία στην Ευρώπη (σε αξία) για τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία της πόλης του Gothenburg, στη Σουηδία. Το Volvo Group διαθέτει σήμερα το πρώτο πλήρως αυτόνομο ηλεκτροκίνητο σύστημα μεταφοράς μεταλλευμάτων, έναν από τους καλύτερους υβριδικούς εκσκαφείς και ένα ολιστικό σύστημα αυτόματης διαχείρισης μεταλλευτικών επιχειρήσεων ευέλικτο για προσαρμογή στις ανάγκες των όποιων ενδιαφερομένων πελατών.

 

  1. Καταληκτικό Συμπέρασμα

 

Ας συνοψίσουμε. Ηλεκτρικά λεωφορεία και φορτηγά αποτελούν το νέο πεδίο μάχης για την υπέρβαση της ασφυκτικής κατάστασης που επικρατεί σήμερα στο χώρο  των επιβατικών αυτοκινήτων. Το πεδίο αυτό μπορεί να αποδειχθεί μάλιστα πολύ πιο προσοδοφόρο, για τα επόμενα 15 χρόνια, από εκείνο των επιβατικών αυτοκινήτων. Επιπρόσθετα, τα ειδικά ηλεκτροκίνητα οχήματα για βιομηχανικές εφαρμογές, μεταλλεία και γεωργικές χρήσεις δεν μπορούν βεβαίως να αγνοηθούν αφού η αγορά αυτή εύκολα μπορεί να φτάσει στο ύψος των 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2030.

 

Αυτές οι δραστηριότητες και αυτοί οι τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι βέβαιο ότι θα προσελκύσουν τους μεγάλους παίκτες του χώρου χωρίς όμως να αποκλείουν και την επιτυχημένη δραστηριοποίηση μικρότερων αυτοτελών επιχειρήσεων η  συνεργαζόμενων εταιρειών, ιδίως σε εξειδικευμένους τομείς.

 

Πληροφορίες: IDTechEx.