Η Tesla υψώνει φράκτη στον ανταγωνισμό με το δίκτυο των ταχυφορτιστών της

20/08/2018

Πηγή: Eric C. Evarts

10 Αυγούστου, 2018

Ο σταθμός ταχυφόρτισης της Tesla στο Rocklin, California, πριν από τη διεύρυνσή του (φωτογραφία: George Parrott)

Ο ανταγωνισμός έκανε την εμφάνισή του για την Tesla. Αμέσως μόλις η νέα αυτή εταιρεία άρχισε να αυξάνει την παραγωγή του περιζήτητου Model 3, το οποίο ο επικεφαλής της Elon Musk χαρακτήρισε ως το προϊόν που θα στηρίξει τη βιώσιμη ανάπτυξή της, οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές άρχισαν να διοχετεύουν στην αγορά τα δικά τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Το γεγονός αυτό γέννησε αμφιβολίες στους κύκλους των επενδυτών που αναρωτήθηκαν εάν αυτή η ανερχόμενη αλλά νεοσύστατη στο χώρο εταιρεία θα μπορέσει τελικά να αντισταθεί στην πίεση που θα της ασκήσουν οι πολύπειροι ανταγωνιστές της. Τα πρώτα παραχθέντα αυτοκίνητα της σειράς αυτής παρουσίασαν κάποια προβλήματα συναρμογής των διαφόρων στοιχείων της καρότσας, μικροανωμαλίες στη  λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων όπως και αστοχίες των ηλεκτρικών τους κυκλωμάτων τα οποία, οι πλέον αναγνωρισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, σχολίασαν δυσμενώς.

Τι λοιπόν θα έπρεπε να κάνει μια νεοσύστατη και με κάποιες εσωτερικές δυσκολίες εταιρεία για να αντιμετωπίσει την επίθεση του ανταγωνισμού;

Οι παλαιότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσφέρουν στους αγοραστές τα αξιόλογα προϊόντα τους χωρίς όμως να μπορούν να τους εξασφαλίσουν ταυτόχρονα και τη δυνατότητα να διασχίζουν με αυτά την Αμερική από την ανατολική στη δυτική ακτή και αντίστροφα υποστηριζόμενα από ένα πυκνό δίκτυο ταχυφορτιστών που να τους επιτρέπει να κινούνται σε μεγάλες αποστάσεις όπως ακριβώς θα μπορούσαν να κάνουν με ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Κάποιοι επενδυτές ασκούσαν κριτική στην Tesla όταν αυτή επένδυε σημαντικά ποσά στην ανάπτυξη αυτών των εκτεταμένων δικτύων ταχυφόρτισης και μάλιστα σε μια εποχή που η εταιρεία πάσχιζε να παρουσιάσει κερδοφορία. Τώρα όμως αυτή η επένδυση λειτουργεί σαν μέσο προστασίας της απέναντι στον ανταγωνισμό.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα σε λειτουργία περισσότερους από 10.500 ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος DC  σε περίπου 2.900 διαφορετικές τοποθεσίες που εξασφαλίζουν στους κατόχους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla ελεύθερη μετακίνηση από ακτή σε ακτή και από σύνορο σε σύνορο των ΗΠΑ, κατά μήκος σχεδόν όλων των διαπολιτειακών οδικών αρτηριών. Επί πλέον με ταχείς ρυθμούς χτίζει τώρα δίκτυα και στον ευρωπαϊκό χώρο στον οποίο ενδιαφέρεται να αναπτυχθεί.

Το δίκτυο των ταχυφορτιστών της Tesla στη βόρειο Αμερική  (Φεβρουάριος 2017, γραφικό: Isaac Bowser)

 

Αντιθέτως οι άλλοι κατασκευαστές επαφίενται στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες τρίτων σχετικά με την ανάπτυξη δικτύων ταχυφόρτισης όπως είναι οι εταιρείες  EVgo και Chargepoint.

Στην Ευρώπη πρόσφατα οι κατασκευαστές Volkswagen, Daimler, BMW and Ford αποφάσισαν να συνεργαστούν προκειμένου να υποστηρίξουν τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού δικτύου υπερταχείας φόρτισης με το όνομα Ionity, το οποίο άρχισε ήδη να εγκαθιστά φορτιστές συνεχούς ρεύματος DC ισχύος 350 kw. Το δίκτυο αυτό όμως φαίνεται ότι θα αργήσει πολύ για να αναπτυχθεί επαρκώς.

Στις ΗΠΑ η Volkswagen θα δαπανήσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε βάθος χρόνου μιας δεκαετίας περίπου προκειμένου να εγκαταστήσει το δίκτυο ταχυφορτιστών Electrify America που θα είναι κατάλληλοι για κάθε τύπο ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η απόφαση αυτή ελήφθη κατόπιν δικαστικής  εντολής εκδοθείσης κατά την εκδίκαση της υπόθεσης πώλησης στην αμερικάνικη αγορά 500.000 δηζελοκίνητων αυτοκινήτων της ίδιας εταιρείας τα οποία δεν πληρούσαν τα νόμιμα όρια εκπομπών αερίων ρύπων.

Οι πρώτοι σταθμοί ταχυφόρτισης του προγράμματος Electrify America άνοιξαν στις αρχές της φετινής χρονιάς με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του  δικτύου μέχρι του τέλους του 2025. Πάντως, επί του παρόντος, αυτοί οι σταθμοί εγκαθίστανται σποραδικώς και κατά κανένα τρόπο δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ακόμα την απρόσκοπτη μετακίνηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τη μια άκρη της χώρας στην άλλη.

 

Σταθμοί ταχυφόρτισης DC που δεν ανήκουν στην Tesla κατά τον Ιούλιο του 2018 ( πηγή: Plugshare)

 

Πιθανώς βέβαια να αναπτυχθεί αυτό το δίκτυο στο μέλλον έτσι ώστε να προσφέρει την ίδια εξυπηρέτηση που προσφέρει σήμερα το δίκτυο της Tesla αλλά είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν για αυτό αρκετά χρόνια.

Εντωμεταξύ η Tesla θα προσφέρει πανεθνική κάλυψη στις ΗΠΑ και μάλιστα, στο μεγαλύτερο μέρος της, παρέχοντας την ηλεκτρική ενέργεια φόρτισης δωρεάν.

Κατά τις τελευταίες δημόσιες ανακοινώσεις της εταιρείας Tesla, στις 6 Ιουνίου, ο Elon Musk αποποιήθηκε την άποψη ότι το δίκτυο ταχυφορτιστών της εταιρείας του χρησιμοποιείται και ως φράκτης κατά του ανταγωνισμού. Οι «φράκτες» αποτελούν ανοησίες, δήλωσε. Ίσως να ακούγεται αυτό σαν ένα έξυπνο και ευρηματικό μέτρο αλλά όταν υφίστασαι μια οποιουδήποτε είδους εισβολή και η άμυνά σου είναι μόνο ένας «φράκτης» είναι βέβαιο ότι δεν θα επιβιώσεις επί μακρόν.

 

Η Tesla ανακοίνωσε πρόσφατα τη δωρεάν διάθεση ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο των ταχυφορτιστών της ακόμα και για τους αγοραστές των Model 3 Performance όπως δηλαδή κάνει για τους ιδιοκτήτες των Model S και Model X υπό τον όρο όμως ότι αυτοί θα έχουν συστηθεί από ένα άλλο πελάτη της Tesla κάτι που συμβαίνει σχεδόν για το σύνολο αυτών των πωλήσεων.

Οι αγοραστές του Model 3, στη βασική του έκδοση, θα δικαιούνται βεβαίως να χρησιμοποιούν το ίδιο δίκτυο ταχυφόρτισης αλλά θα επιβαρύνονται με το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που θα τους παρέχεται.

Οι τιμές της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από το δίκτυο ταχυφορτιστών τηςTesla αυξήθηκαν πρόσφατα για τους κατόχους αυτοκινήτων Tesla που δεν δικαιούνται της δωρεάν φόρτισης αλλά η εταιρεία δήλωσε ότι δεν είναι μέσα στα σχέδιά της να καταστήσει το δίκτυο αυτό μια κερδοφόρα επιχείρηση.

Όταν φτάνει λοιπόν η στιγμή της επιλογής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου η δυνατότητα ταχυφόρτισης του σε πολλά σημεία ανά τη χώρα αποτελεί ένα καθοριστικό παράγοντα. Το αυτοκίνητο αποτελεί μέσο απόλαυσης ελευθερίας κινήσεως οπουδήποτε και οποτεδήποτε αυτή απαιτηθεί, ακόμα και εάν λίγοι είναι οι χρήστες του που πραγματικά έχουν ανάγκη από αυτή τη δυνατότητα.  Έτσι φαίνεται ότι θα απαιτηθούν αρκετά χρόνια για να προσφερθούν οι δυνατότητες, που προσφέρει σήμερα η Tesla, από τους άλλους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η αγορά αυτοκινήτου από μια σχετικά νεοσύστατη εταιρεία ή οποία ακόμη δεν έχει μπει στο στάδιο της κερδοφορίας, όπως είναι η Tesla, ενέχει βέβαια κάποιους κινδύνους. Όμως πολλοί αγοραστές που το αποφασίζουν φαίνεται να πιστεύουν ότι το πλεονέκτημα της ελευθερίας κίνησης σε ολόκληρη τη χώρα υπερτερεί σημαντικά εκείνων που προκύπτουν από το γεγονός ότι ένας άλλος κατασκευαστής διαθέτει μεγαλύτερη πείρα και μόνο.