Οι συσσωρευτές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνήθως φθάνουν στο ηλικιακό όριο αντικατάστασής τους μετά από δέκα ή και περισσότερα έτη λειτουργίας τους χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κατέστησαν άχρηστοι για κάποια διαφορετική χρήση από εκείνη της πρόωσης του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με έρευνες ειδικών επιστημόνων κατά τη διάρκεια του έτους 2030 θα αντικατασταθούν περισσότερες από 6 εκατομμύρια συστοιχίες συσσωρευτών από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λεωφορεία κ.λπ. και ο αριθμός αυτός θα βαίνει αυξανόμενος κατ’ έτος ακολουθώντας την αυξητική τάση των πωλήσεων.
Το διάγραμμα που ακολουθεί δίνει την εκτιμώμενη συνολική χωρητικότητα των κατ΄έτος συστοιχιών συσσωρευτών που θα αντικαθίστανται σε πάσης φύσεως ηλεκτρικά οχήματα εκφρασμένη σε Γιγαβατώρες (GWh) από τώρα μέχρι και του έτους 2030
Πηγή: IDTechEx`
Η ανακύκλωση αυτών των συσσωρευτών για την ανάκτηση και επαναχρησιμοποίηση των πρώτων υλών προβάλλεται ως πρώτη και πιθανότερη λύση αξιοποίησης τους. Εντούτοις το γεγονός ότι οι συστοιχίες αυτές συνεχίζουν να διαθέτουν ένα μεγάλο μέρος της αρχικής τους χωρητικότητας που μπορεί να φθάνει ακόμα και το 80% τις καθιστά κατάλληλες για μια «Δεύτερη Ζωή» δεκαετούς περίπου χρησιμοποίησης τους σε εφαρμογές λιγότερο απαιτητικές από πλευράς λειτουργικότητας, όπως για παράδειγμα σε σταθερούς σταθμούς εναποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, πριν καταλήξουν στην ανακύκλωση. Αυτή η δυνατότητα χρήσης τους για ένα λειτουργικό κύκλο «Δεύτερης Ζωής» μπορεί να προσφέρει σημαντικότατες οικονομικές ευκαιρίες εκμετάλλευσής της από ένα ολόκληρο κόσμο επιχειρηματιών του κλάδου της παραγωγής και εναποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή και άλλων ακόμα κλάδων όπως είναι οι μεταφορές, το εμπόριο κ.λπ.
Όμως πολλά τεχνικά, οικονομικά και ρυθμιστικών κανόνων προβλήματα θα πρέπει να αντιμετωπισθούν προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για ευρεία χρήση και επιτυχημένες εφαρμογές εκμετάλλευσης αυτής της «Δεύτερης Ζωής» των συσσωρευτών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα βασικότερα από αυτά σχετίζονται και με τον εκ προοιμίου σχεδιασμό τέτοιων εφαρμογών ο οποίος μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τυποποιήσεις των στοιχείων και της τεχνολογίας των συσσωρευτών των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεν είναι τυχαίο το ότι ήδη συγκεκριμένοι μεγάλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων ασχολούνται με το ενδεχόμενο μελλοντικής επαναχρησιμοποίησης των συσσωρευτών των αυτοκινήτων τους σε τέτοιες εφαρμογές «Δεύτερης Ζωής» και εξετάζουν τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν όπως και τους τρόπους αντιμετώπισής τους μέσω της αρχικής σχεδίασης των συστοιχιών. Το μεγάλο πλεονέκτημα της έγκαιρης εμπλοκής της αυτοκινητοβιομηχανίας σε τέτοιου είδους μελλοντικές εφαρμογές είναι και το ότι μπορεί να εξασφαλίσθεί εκ κατασκευής η ομοιογένεια των συστοιχιών και ως εκ τούτου να διευκολυνθεί ή διασύνδεση και η κατά τη λειτουργία τους εποπτεία του μεγάλου αριθμού από αυτές που απαιτείται για την υλοποίηση μεγάλης χωρητικότητας σταθμών εναποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό πάντως που επιβεβαιώνεται, όσο περισσότερο αναπτύσσεται η ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων, είναι το ότι σωρεία παράπλευρων δραστηριοτήτων και νέων εφαρμογών θα την ακολουθήσει ανοίγοντας καινούργιους δρόμους στον ενεργειακό τομέα, στην παραγωγή, αποθήκευση και διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας και σε πολλούς άλλους τομείς που θα αναδειχθούν στο μέλλον.
Σεπτέμβριος 2019