John Voelcker, Sep 15, 2018
Για δεκάδες χρόνια ως «ναυαρχίδα» κάθε Γερμανικής μάρκας πολυτελών αυτοκινήτων οριζόταν το μεγαλύτερο sedan παραγωγής της: το Audi A8, το BMW 7-Series, και το κερασάκι, η Mercedes-Benz S-Class.
Αλλά οι καιροί αλλάζουν.
Τα σχέδια της BMW για την κατασκευή του ηλεκτροκίνητου iNext, όπως παρουσιάσθηκαν σε μια μικρή ομάδα δημοσιογράφων αυτή την εβδομάδα, πριν από την παγκόσμια πρεμιέρα του Σαββάτου, αλλάζουν ριζικά την αντίληψη του ποιο μοντέλο θα είναι η «ναυαρχίδα» μιας μάρκας στην εποχή των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων που θα χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να αυτοοδηγούνται, όταν αυτό χρειάζεται.
Το iNext δεν θα διαθέτει ισχυρούς οκτακύλινδρους ή δωδεκακύλινδρους κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά θα είναι ηλεκτροκίνητο τροφοδοτούμενο με ενέργεια από μια συστοιχία συσσωρευτών μεγάλης χωρητικότητας η οποία θα του εξασφαλίζει, σύμφωνα με το νέο ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών, αυτονομία της τάξης των 600 χλμ. και δύο ηλεκτροκινητήρες που θα επιταχύνουν το μεγάλο αυτό αυτοκίνητο στα 100 χλμ./ω από στάση σε λιγότερα από τέσσερα (4) δευτερόλεπτα.
Επειδή γενικώς η BMW υπόσχεται ασφαλή οδική συμπεριφορά όλων των προϊόντων της, το iNext δοκιμάζει να μας παρουσιάσει και τις ιδέες του κατασκευαστή σχετικά με τις συνθήκες ασφάλειας των επιβαινόντων ενός αυτοκινήτου που κινείται αυτοοδηγούμενο. Η εταιρεία υπόσχεται αυτονομία οδήγησης επιπέδου 3 σε αυτοκινητόδρομους ελεγχόμενης εισόδου και, σε δεύτερη φάση, επιπέδου 5 ως βέλτιστο σενάριο, για τις χώρες στις οποίες η νομοθεσία θα το επιτρέψει.
Έτσι, αντανακλώντας τις παγκόσμιες τάσεις, η νέας εποχής «ναυαρχίδα» φαίνεται ότι δεν θα είναι πλέον ένα τριών όγκων συμβατικό sedan αλλά ένα ψηλότερο, ογκωδέστερο και χρηστικό όχημα με μεγάλο χώρο αποσκευών στο πίσω μέρος.
Η BMW ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητο θα πρέπει να δίνει απάντηση στο ερώτημα «πως άραγε θα κυκλοφορούμε στο μέλλον ?»
Σημειώστε ότι η λέξη «οδήγηση» δεν χρησιμοποιείται στην επόμενη πρόταση – η εταιρεία εκτιμά ότι οι ιδιοκτήτες των πολυτελών αυτοκινήτων στο μέλλον θα απαιτούν να χρησιμοποιούν τον χρόνο τους για τους εαυτούς τους. Κατά συνέπεια δεν θα έχουν αντίρρηση να χρησιμοποιούν την αυτόνομη οδήγηση όταν αυτό θα είναι δυνατό.
Για αυτούς τους αγοραστές « ο χρόνος είναι ή πιο πολύτιμη αξία», συνεχίζει ή εταιρεία.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της BMW κύριος Harald Krüger είπε τον Μάϊο ότι το πρόγραμμα κατασκευής του iNext περιλαμβάνει «τμήματα κατασκευής που ανήκουν στο μέλλον», αλλά, κατά την προ-παρουσίαση στον τύπο δήλωσε ότι δεν επιθυμεί να συζητηθούν λεπτομέρειες κοινές λεπτομέρειες όπως είναι οι συσσωρευτές, οι ηλεκτροκινητήρες και γενικότερα το ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης του σχεδιαζόμενου μοντέλου.
Για να αποφευχθούν οι παρανοήσεις θα πρέπει να τονισθεί ότι το μοντέλο αυτό θα είναι η μελλοντική ηλεκτροκίνητη ναυαρχίδα της BMW η οποία ίσως να εμφανισθεί στους δρόμους το 2022 ή και αργότερα. Θα είναι το τρίτο ηλεκτροκίνητο μοντέλο της BMW μετά το BMW iX3 για το 2020 και το BMW i4 sedan για το 2021.
Αυτά τα τρία μοντέλα αποτελούν τους καρπούς της αναθεώρησης του προ δεκαετίας εφαρμοσμένου προγράμματος ηλεκτροκίνησης με το όνομα “Project i”, που εφαρμόστηκε το 2016. To “Project i” οδήγησε στην κατασκευή του BMW i3, ενός μικρού ηλεκτροκίνητου hatchback, και του BMW i8, ενός plug-in υβριδικού sport coupe, που εμφανίστηκαν στην αγορά το 2013.
Έκτοτε η εταιρεία παρουσίασε μόνο plug-in υβριδικές εκδόσεις των συμβατικών της βενζινοκίνητων sedan και crossovers. Το 2016 η αναθεώρηση του προγράμματος έγινε διότι όχι μόνο το κόστος των συσσωρευτών είχε μειωθεί δραστικά αλλά και οι αγοραστές όλο και περισσότερο ζητούσαν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με μεγάλη αυτονομία και με σχήμα περισσότερο συμβατικό και όχι τόσο πρωτοποριακό όσο εκείνου των i3 και i8.
Έτσι λοιπόν το BMW iX3 του 2020 θα είναι μια ηλεκτροκίνητη έκδοση με συσσωρευτές του νέου συμπαγούς X3, ενός χρηστικού crossover, με 320 η και περισσότερα χλμ. αυτονομία. Το BMW i4, στην επόμενη χρονιά, θα έχει χαρακτηριστική στιλιστική εμφάνιση και θα αποτελεί αντίπαλο του Model 3 της Tesla. Τέλος το iNext—το οποίο υποπτευόμαστε ότι θα έχει την χαρακτηριστική ένδειξη μοντέλου iX9—θα τοποθετηθεί στην κορφή της παραγωγής. Πάνω και από το αναμενόμενο X7 SUV.
Μπορείτε να θεωρήσετε από τώρα, είπε ο κύριος Klaus Fröhlich, μέλος του Δ.Σ. και υπεύθυνος του προγράμματος, ότι το iNext θα είναι ο πρώτος καρπός του προγράμματος “Project i 2.0.”.
Εάν η πολυτέλεια δεν συνδέεται στο μέλλον μόνο με την οδηγική ευχαρίστηση τότε θα πρέπει να κατασκευάζουμε αυτοκίνητα των οποίων το εσωτερικό θα είναι ένας χώρος ευχάριστος «για να διαβιώνεις κανείς μέσα σε αυτόν» – μια φράση ή οποία ακούστηκε πολλές φορές κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.
Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε μεν τη δυνατότητα να τα οδηγούμε, όταν αυτό μας κάνει ευχαρίστηση, αλλά δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε συνεχώς και ότι, στην αντίθετη περίπτωση, το αυτοκίνητο θα μπορεί να κινηθεί αυτόνομα χωρίς τη δική μας ενασχόληση.
Η BMW αποκάλυψε μερικά από τα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά του iNext, περιλαμβανομένων των διαφόρων χειριστηρίων που θα βρίσκονται κρυμμένα μέσα στην εσωτερική διακόσμηση και θα εμφανίζονται μόνο όταν ό επιβαίνων το απαιτήσει με το πέρασμα του χεριού του πάνω από τις θέσεις τους, μια τεχνολογία που ονομάζεται “shy tech.” Για να ενεργοποιήσεις τη μουσική για παράδειγμα αρκεί να σχεδιάσεις ένα σχήμα με το δάκτυλο πάνω από τον φωτεινό κύκλο που θα εμφανίζεται πάνω στην ταπετσαρία. Φωνητική ενεργοποίηση επίσης θα προβλέπεται κάνοντας έναρξη με μια φράση που θυμίζει έντονα Silicon Valley όπως π.χ. “Αλλό, BMW.”
Τα καθίσματα του επιδεικνυόμενου iNext, επί παραδείγματι, ήταν καλυμμένα με ένα απαστράπτον ύφασμα σε τυρκουάζ χρώμα με μπεζ φόντο δίνοντας έτσι έμφαση σε απαλά χρώματα με τριδιάσταστα σχέδια. Η ταπετσαρία έδινε το αίσθημα μιας πατίνας χρόνου που θύμιζε ακριβό περσικό χαλί – κάτι πρωτόγνωρο για αυτοκίνητο. Το στυλ αυτό όπως είπε η BMW εμπνεύσθηκε από την ατμόσφαιρα σαλονιού κλασσικού ξενοδοχείου.
Η πλήρως γυάλινη οροφή και ο πρωτοποριακός φωτισμός περιβάλλοντος δημιουργούσε μια φωτεινή και ευχάριστη καμπίνα που υποστηριζόταν και από τα σχετικώς υψηλά οπίσθια πλευρικά παράθυρα. Οι επιβαίνοντες των πρόσθιων καθισμάτων διέθεταν ένα μεγάλο κεντρικό μόνιτορ στο οποίο μπορούσαν να προβάλλουν οτιδήποτε επιθυμούσαν και ό οδηγός διέθετε ένα καντράν με μια πλήρη σειρά οργάνων. Τέλος ένα ξύλινο πάτωμα με ενσωματωμένα τα πεντάλ σε συνδυασμό με ένα μάλλον μικρό τετραγωνισμένο τιμόνι, το οποίο έδειχνε ότι δύσκολα θα ήταν εκείνο του μοντέλου παραγωγής, συμπλήρωναν την υπερσύγχρονη εικόνα του αυτοκινήτου.
Στα πίσω καθίσματα, η BMW θα προβλέπει τη χρήση μιας «έξυπνης ακτίνας» η οποία θα μπορεί να προβάλλει σε οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια στο ύψος της μέσης των επιβαινόντων , όπως είναι π.χ. το πτυσσόμενο τραπεζάκι, μια ταινία ή ένα πληκτρολόγιο η μια οποιαδήποτε άλλη εικόνα.
BMW iNext
Το BMW iNext, λέει ο σχεδιαστής κύριος Dirk Müller-Stolz, πρωτοπορεί σε μια εξέλιξη της αρχής του “StreamFlow” η οποία εφαρμόστηκε κατά πρώτον στα i3 and i8.
Παρά την εφαρμογή της κλασσικής γραμμής της φίρμας με το όνομα “Hofmeister kink”, περί το τέλος του εμπρόσθιου πλευρικού τζαμιού το αμάξωμα υψώνεται στη μέση τα δε οπίσθια κολωνάκια χαμηλώνουν μετά το παράθυρο και συναντούν την άκρη της οροφής. Αντίθετου χρώματος λωρίδες στο κατώφλι της πόρτας με το μπλε χαρακτηριστικό χρώμα της μάρκας καταφέρνουν να χαμηλώσουν οπτικά το πλευρικό ύψος του αυτοκινήτου
Η μορφή της μάσκας χαρακτηρίζεται κυρίως από μια μεγάλη λαμπυρίζουσα επιφάνεια που φιλοξενεί σύνθετο γραφικό και κρύβει τα πολλά αισθητήρια που απαιτούνται για τις ανάγκες της αυτόνομης οδήγησης και των άλλων συστημάτων ασφαλείας. Τα χαρακτηριστικά εμπρόσθια φωτιστικά σώματα με το σχήμα των «τεσσάρων ματιών» διατηρούνται μεν αλλά σε περισσότερο στενή φόρμα.
Μεγάλοι τροχοί σε ζάντα 24 ιντσών συμπληρώνουν το μάλλον ογκώδες σχήμα του SUV αυτοκινήτου. Παρά το επιβλητικό μέγεθος και την εντυπωσιακά μεγάλη μάσκα η τελική εντύπωση που αποπνέει είναι εκείνη ενός αξιόπιστου και στιβαρού αυτοκινήτου που ταυτόχρονα όμως είναι φιλικό στον χρήστη και αυτό οφείλεται κυρίως στις καθαρές γραμμές του. Μια τελευταία λεπτομέρεια που επίσης παραπέμπει στο πνεύμα της Silicon Valley είναι και οι χειρολαβές των θυρών που κρύβονται αυτόματα στο αμάξωμα όταν δεν χρησιμοποιούνται.
Όπως όλα τα μελλοντικά σχέδια αυτοκινήτων έτσι και το iNext δείχνει τις τάσεις της τεχνολογίας του μέλλοντος και προδικάζει για τις μεγάλες δυνατότητες των μοντέλων παραγωγής που προορίζονται να αποτελέσουν τις «ναυαρχίδες» της μάρκας. Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε τις εξελίξεις.