Πηγή: Singularity Financial
Σημείωση ΕΛΙΝΗΟ: Η συνέντευξη που ακολουθεί αφορά σε μια εταιρεία της Σλοβενίας η οποία με σοβαρότητα, συνέχεια, μεθοδικότητα και τεχνολογική επάρκεια επιδόθηκε στην έρευνα και την περαιτέρω ανάπτυξη ενός προϊόντος το οποίο προϋπήρχε μεν αλλά προσέφερε σημαντικά περιθώρια βελτίωσής του. Η προσπάθεια αφορούσε στην κατασκευή ηλεκτροκινητήρων κατάλληλων για την τοποθέτησή τους μέσα στους τροχούς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στα συστήματα υποστήριξης της λειτουργίας τους. Οι εξελίξεις την δικαιώνουν αφού ήδη εξασφάλισε όλα τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ίδρυση μιας μεγάλης μονάδας κατασκευής στη Κίνα. Αυτό το παράδειγμα επιβεβαιώνει τις απόψεις που υποστηρίζει διαχρονικά το ΕΛΙΝΗΟ. Η ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων ανοίγει δρόμους για νέες επιχειρήσεις, ακόμα και στις μικρές χώρες, αρκεί αυτές να χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια, σοβαρότητα, μεθοδικότητα και συνέπεια. Δύσκολο για την Ελλάδα; Όχι και τόσο!
Οι ηλεκτροκινητήρες που τοποθετούνται μέσα στους τροχούς θα είναι το επόμενο μεγάλο βήμα στην πορεία εξέλιξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτή η λύση όχι μόνο περιορίζει στο ελάχιστο τα μέρη από τα οποία αποτελείται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και απλουστεύει τη μηχανολογική συγκρότησή του όπως και το κόστος του αλλά ταυτόχρονα παρέχει μεγάλη ελευθερία στους σχεδιαστές προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των χρηστών. Η εταιρεία Elaphe Propulsion Technologies (“Elaphe”) αναγνωρίσθηκε ως πρωτοπορούσα στον τομέα των ηλεκτρικών κινητήρων αυτού του τύπου (in-wheel motors). Με πολυετή παρουσία στο χώρο και με μακρά ερευνητική δραστηριότητα έχει πλέον καταλήξει σε προϊόντα δοκιμασμένα και έτοιμα να παραχθούν σε ποσότητες από μεγάλες μονάδες παραγωγής. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα η εταιρεία εξασφάλισε κεφάλαια για τη δημιουργία μιας τέτοιας μονάδας στη Κίνα.
Πρόσφατα, η Singularity Financial Ltd., ένας όμιλος Μέσων Ενημέρωσης εγκατεστημένος στο Hong Kong, εξασφάλισε μια αποκλειστική και εις βάθος συνέντευξη με τον Gorazd Lampic, Ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Elaphe, έναν ειδήμονα της βιομηχανίας, εξειδικευμένο σε θέματα φυσικής και εναλλακτικών ενεργειών. Ο Gorazd Lampic και η ομάδα του εργάζονται από το 2003 για την ανάπτυξη και τελειοποίηση ηλεκτροκινητήρων που να τοποθετούνται μέσα στους τροχούς των οχημάτων. Υπό την ηγεσία και καθοδήγησή του η εταιρεία Elaphe παρουσίασε εκθετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και ό ίδιος ανακηρύχτηκε, το 2016, από την Ομοσπονδία Διευθυντών Επιχειρήσεων της Σλοβενίας, ως ο καλύτερος νεαράς ηλικίας Διευθυντής Επιχειρήσεων του έτους.
- Η ειδικότητά σας είναι η Φυσική. Επίσης ασχολείσθε με την αστρονομία, την πληροφορική, τον ηλεκτρομαγνητισμό, τις ηλεκτρικές μηχανές κτλ. Γιατί τελικά επιλέξατε τον τομέα των ηλεκτροκινητήρων για τους τροχούς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως επαγγελματική σας ενασχόληση και ιδρύσατε την Elaphe;
Ανέκαθεν είχα την ικανότητα να επικεντρώνομαι με σπουδή σε ένα στόχο από τη στιγμή που τον επέλεγα. Είμαι εθνικού επιπέδου αθλητής στο «Δέκαθλο», καλός παίκτης στο Σκάκι, επιστήμονας και ειδικότερα Φυσικός. Το να αποδεικνύεις ότι πράγματι είσαι ανταγωνιστικός απαιτεί να αναπτύσσεις όλες σου τις δυνάμεις προς την κατεύθυνση του στόχου που επέλεξες. Σπούδασα φυσική και έλαβα μεταπτυχιακό στις «Γαλαξιακές μαύρες τρύπες» που είναι γιγαντιαίες μαύρες τρύπες που υπάρχουν στα κέντρα όλων των γαλαξιών και συνεχώς καταπίνουν άστρα εκπέμποντας την αλλαγή της βαρυτικής τους ενέργειας με τη μορφή φωτός την οποία μπορούμε να μετρήσουμε σήμερα με τη βοήθεια του τηλεσκοπίου Hubble Space. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου συνάντησα έναν εξαιρετικό επιστήμονα, τον Andrej Detela, ο οποίος με επιμονή επεδίωκε ανακαλύψεις στον τομέα του ηλεκτρομαγνητισμού. Αυτός με ενέπνευσε να αποκτήσω εξειδίκευση στην ηλεκτρική μηχανολογία και ειδικότερα στην ηλεκτρική κινητικότητα των οχημάτων. Μεταξύ πολλών άλλων προχωρημένων ιδεών με τις οποίες είχαμε καταπιαστεί η πλέον ελκυστική, ως δυνάμενη να υλοποιηθεί με εντυπωσιακά αποτελέσματα, ήταν και εκείνη των ηλεκτροκινητήρων που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν μέσα στους τροχούς των οχημάτων. Έτσι, ύστερα από χρόνια έρευνας και δοκιμών προτύπων, από τις αρχές του 2000, η Elaphe Propulsion Technologies δημιουργήθηκε τελικά το 2006, με αποκλειστικό αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή τελευταίας τεχνολογίας ηλεκτροκινητήρων για τοποθέτηση μέσα στους τροχούς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
- Είσθε ένας νέος Διευθυντής Επιχειρήσεων και μάλιστα ανακηρυγμένος ως ο καλύτερος του έτους 2016 από την Ομοσπονδία Διευθυντών Επιχειρήσεων της Σλοβενίας. Ποιο είναι το μυστικό του τρόπου με τον οποίο διευθύνετε την επιχείρησή σας;
Παρά το ότι ποτέ δεν είχα βάλει σαν σκοπό μου να γίνω ένας Διευθυντής Επιχειρήσεων, η εξέλιξη της ίδιας της εταιρείας που δημιούργησα και οι ανάγκες εξασφάλισης της προόδου της με ανάγκασαν να μπω στα παπούτσια του Διευθυντή της και να προσπαθήσω να εξασφαλίσω τις προϋποθέσεις για να επιτύχει τους στόχους της. Για μένα προσωπικά είναι απαραίτητο να παραμένεις ανεπηρέαστα προσκολλημένος στο στόχο και τις επιδιώξεις που από την αρχή έχεις βάλλει αλλά και να εμπνέεις το ίδιο πνεύμα σε ολόκληρη την ηγετική ομάδα ή οποία θα πρέπει συνεχώς να επενδύει στις προσπάθειες επίτευξής του. Το επιτυχημένο αποτέλεσμα ποτέ δεν είναι μια ατομική υπόθεση αλλά έργο ομαδικής προσπάθειας. Είμαι πολύ υπερήφανος για την οικογένεια Elaphe. Αυτό είναι το μυστικό.
- Η Τεχνολογική εξέλιξη της εταιρείας σας είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Πετύχατε να επιταχύνει ένα Audi R8 μέχρι τα 100 χλμ/ω από στάση μόνο μέσα σε 3,5 δευτερόλεπτα. Πως το καταφέρατε;
Το επινοητικό αλλά και τεχνολογικό DNA της Elaphe, το οποίο αποτελεί το θεμέλιο της πλατφόρμας σχεδίασης και κατασκευής των προϊόντων, μας επέτρεψε να αναπτύξουμε την παγκοσμίως μεγαλύτερη δυνατή στρεπτική ροπή από έναν ελαφρύ και πολύ μικρού μεγέθους ηλεκτροκινητήρα. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί στη δυνατότητα κατασκευής ελαφρών και άνετων σε χώρους αυτοκινήτων για να φιλοξενήσουν επιβάτες, φορτίο και μεγάλες συστοιχίες συσσωρευτών τα οποία όμως ταυτόχρονα να διαθέτουν και εξαιρετικά οδηγικά χαρακτηριστικά. Η εγκατάσταση ολόκληρου του προωστήριου συστήματος στο εσωτερικό των τροχών περιτριγυρισμένου από το σύστημα πέδησης, χωρίς γρανάζια ή άλλους μηχανισμούς μετάδοσης της κίνησης έχει σαν αποτέλεσμα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά επιδόσεων συνδυασμένα με μια αξεπέραστη ελευθερία σχεδίασης του ίδιου του αυτοκινήτου.
Έχουμε κάνει πολλές εφαρμογές, όπως εκείνη του Audi R8 στην οποία αναφερθήκατε, κυρίως για να δοκιμάσουμε τους κινητήρες μας αλλά και για να επιδείξουμε τα υψηλού επιπέδου πλεονεκτήματα της τεχνολογίας που προτείνουμε. Οι πραγματικά «αθλητικές» επιδόσεις που επισημάνατε επετεύχθησαν κυρίως για λόγους επίδειξης σε συνδυασμό με τις μόνιμες προσπάθειες που καταβάλουμε για συνεχή βελτίωση της τεχνολογίας μας. Όμως αντιμετωπίζουμε ένα ευρύ φάσμα εμπορικών εφαρμογών των προϊόντων μας και όχι μόνο εκείνο των αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων και φυσικά ο πυρήνας των προσπαθειών μας είναι η εξέλιξη του λογισμικού που χρησιμοποιούμε και που θα πρέπει να προσαρμόζεται σε ολόκληρο το φάσμα αυτών των εφαρμογών. Εμείς λέμε ότι η τεχνολογία της εταιρείας μας αφορά ολόκληρη την πλατφόρμα της ηλεκτροπρόωσης και όχι μόνο τους ηλεκτροκινητήρες. Οι μελλοντικές ανάγκες της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων απαιτούν ολιστικές λύσεις ώστε να επωφεληθεί τόσο η κοινωνία όσο και ο πλανήτης μας από τη ριζοσπαστική αυτή αλλαγή του τρόπου μετακίνησής μας
- Η εταιρεία σας αναπτύσσει μια ποικιλία προϊόντων σχετικών με τους ηλεκτροκινητήρες και την ηλεκτρική πρόωση των οχημάτων. Εάν προχωρήσετε σε μια σύγκρισή τους με τον ανταγωνισμό ποια νομίζετε ότι είναι τα πλεονεκτήματά τους;
Η ολιστική προσέγγιση στον τρόπο ηλεκτρικής πρόωσης των αυτοκινήτων που εμείς επιχειρούμε διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα. Ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματά μας είναι η μικρών διαστάσεων ηλεκτρομαγνητική τοπολογία η οποία όμως δημιουργεί την πολύ υψηλή στρεπτική ροπή στην οποία ήδη αναφερθήκαμε. Όμως αυτό δεν αρκεί. Απαιτήθηκε επίσης εμπνευσμένη επινοητικότητα για τον μηχανολογικό σχεδιασμό στο επίπεδο του ολοκληρωμένου συστήματος. Εάν πάρετε την υπάρχουσα τεχνολογία κατασκευής ηλεκτροκινητήρων και αναπροσαρμόσετε διαστάσεις και σχήματα έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η τοποθέτηση του τελικού προϊόντος μέσα στον τροχό δεν θα έχετε κανένα απολύτως πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό. Θα πρέπει να ξανασχεδιασθεί από την αρχή ολόκληρη ή ηλεκτρομαγνητική τοπολογία σε συνδυασμό με πρωτοποριακή μηχανολογική σχεδίαση των μερών και εξαρτημάτων και στη συνέχεια να επινοήσετε, κατασκευάσετε και δοκιμάσετε όλο το λογισμικό αλλά και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό ελέγχου και ρύθμισης των ηλεκτροκινητήρων έτσι ώστε να έχετε την πλήρη τεχνογνωσία ολόκληρης της πλατφόρμας ηλεκτροκίνησης. Δεν έχετε όμως ακόμα τελειώσει διότι θα πρέπει στη συνέχεια να καταστρώσετε τα σχέδια για τη μαζική παραγωγή όλων αυτών των επί μέρους μηχανισμών και το κυριότερο να τα υποβάλλετε σε μακρές και σκληρές δοκιμασίες προκειμένου να βεβαιωθείτε για την αξιοπιστία τους την έλλειψη ελαττωμάτων και την αντοχή τους στη χρήση. Εμείς το κάναμε και αυτό αποτελεί το μεγάλο μας πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό. Από αυτής της πλευράς η Elaphe βρίσκεται στο σωστό δρόμο.
- Ποιο είναι το σχεδιαζόμενο αμέσως επόμενο βήμα ανάπτυξης της εταιρείας σας και ποιοι οι στόχοι που θα θέλατε να επιτύχετε στο μέλλον;
Η αρχιτεκτονική των συστημάτων πρόωσης των επιβατικών αυτοκινήτων παραμένει σχεδόν ίδια από την αρχή της εμφάνισής τους και δεν άλλαξε ακόμα και με την ραγδαία εξέλιξη του εξηλεκτρισμού της κίνησής τους που σημειώθηκε κατά τα τελευταία χρόνια. Εν τούτοις μια ακόμα μεγαλύτερη επανάσταση στο χώρο, πλησιάζει πολύ ταχύτερα από όσο αναμενόταν και αυτή είναι η τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού αλλά και η τεχνολογία ασύρματης διασύνδεσης των επί των οδών κινουμένων οχημάτων πλήρως εναρμονισμένη με ολοκληρωμένα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας.
Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικά και σχεδιασμένα έτσι ώστε να υπηρετούν υψηλούς στόχους δημογραφικούς, κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και τεχνολογικούς.
Αυτή η εξέλιξη επιβάλλει ώστε τα προωστήρια συστήματά τους να είναι απλά, αξιόπιστα και κυρίως να μην απαιτούν ιδιαίτερους και σημαντικούς χώρους για την τοποθέτησή τους οι οποίοι αντίθετα θα πρέπει να διατίθενται για τον εξοπλισμό, την άνεση και την ασφάλεια των επιβαινόντων. Αυτή η τάση σχεδίασης των αυτοκινήτων του μέλλοντος είναι βέβαιο ότι θα αναδείξει την επιλογή της τοποθέτησης των ηλεκτροκινητήρων μέσα στους τροχούς ως την επικρατούσα. Η Elaphe είναι από τώρα έτοιμη να προσφέρει στη βιομηχανία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυτό ακριβώς που θα ζητήσει πολύ σύντομα υποστηρίζοντας αυτήν την διαφαινόμενη τεχνολογική εξέλιξη.
- Με ποιες άλλες εταιρείες έχετε μέχρι τώρα συνεργαστεί και ποιους πελάτες έχετε ήδη αποκτήσει;
Σαν εταιρεία ανάπτυξης πρωτοποριακών λύσεων στον τομέα μας, σε ολόκληρη την τελευταία εικοσαετία, διερευνήσαμε για τον εντοπισμό των ανταγωνιστών με τις καλύτερες δυνατές περγαμηνές. Μπορώ τώρα να δηλώσω με όλη την απαιτούμενη μετριοπάθεια ότι σε πολλά εξειδικευμένα πεδία είμαστε πράγματι πρωτοπόροι από όλες τις απόψεις. Πελάτες μας είναι οι βιομηχανίες αυτοκινήτων αλλά και οι προμηθευτές αντίστοιχων εξαρτημάτων προς την εξειδικευμένη βιομηχανία οχημάτων, ειδικότερα δε προς τους καινούργιους παίκτες του χώρου. Από τους πλέον έμπειρους πελάτες μας αποκομίσαμε πολύτιμες πληροφορίες όπως και μέρος της εμπειρίας τους έτσι ώστε να βελτιώσουμε τις προσφορές μας για την σχεδιαζόμενη παραγωγή συγκεκριμένων μοντέλων αυτοκινήτων όπως και για την αξιολόγηση των επιλεγμένων λύσεων. Από την εξειδικευμένη βιομηχανία οχημάτων εξασφαλίσαμε ήδη παραγγελίες για τις πρώτες σειρές παραγωγής οχημάτων που αυτές προετοιμάζουν και μάλιστα σε σημαντικές ποσότητες. Σε μερικές περιπτώσεις αποτύχαμε να εξασφαλίσουμε τις παραγγελίες αλλά σε πολλές άλλες υπογράψαμε τα συμβόλαια. Αυτές που μας εμπιστεύτηκαν συστήνουν μάλιστα την εταιρεία μας και σε άλλες παραδοσιακές βιομηχανίες με τις οποίες συνεργάζονται.
Επιπλέον των ηλεκτροκινητήρων για τους τροχούς των οχημάτων κάνουμε έρευνα και σε άλλους σχετικούς τομείς. Από της ιδρύσεώς μας συμμετέχουμε σε πολλά ερευνητικά προγράμματα βιομηχανικού χαρακτήρα από τους ημιαγωγούς ευρέως φάσματος, τους συσσωρευτές λιθίου – αέρος, τα συστήματα πέδησης, τους αλγόριθμους των ρυθμιστικών συστημάτων, τα δομοστοιχεία συνδεσιμότητας των οχημάτων και άλλα. Όπως προκύπτει από τα δημοσίως διατιθέμενα στοιχεία και πληροφορίες μπορούμε να αναφέρουμε ότι στους εταίρους του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Elaphe συμπεριλαμβάνονται πρώτης κλάσεως αυτοκινητοβιομηχανίες και βιομηχανίες εξαρτημάτων όπως είναι η Audi, το Group PSA και οι JAC, IVECO, VOLVO CE, Infineon, Continental, Brembo, Tenneco, AVL και άλλοι. Συνεργαζόμαστε με πλήθος εταίρων και πελατών ξεκινώντας από εξειδικευμένους παραγωγούς μέχρι και τις μεγαλύτερες βιομηχανίες οχημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο, πολλές εκ των οποίων δεν μας επιτρέπεται ακόμα να ανακοινώσουμε, και για προγράμματα τα οποία στοχεύουν στο να καταστήσουν την Elaphe εταιρεία γενικής εκτίμησης και αποδοχής.
- 7. Η Εταιρεία σας συνεργάζεται με την Zhejiang Asia–pacific Mechanical & Electronic Co., Ltd. προκειμένου να ιδρύσετε ένα εργοστάσιο στη Κίνα. Γιατί επιλέξατε την Κίνα για το πρόγραμμα αυτό και ποιες είναι οι προοπτικές που διαβλέπετε για την Κινέζικη αγορά
Στον πρώτο καιρό ίδρυσης της Elaphe, το 2007, βρέθηκα στην Κίνα στα πλαίσια ενός προγράμματος πολιτιστικών και επιχειρηματικών ανταλλαγών της πόλης Chengdu. Επειδή η Λιουμπλιάνα, έδρα της Elaphe R&D, και η Chengdu είναι αδελφές πόλεις έχουν αναπτυχθεί μεταξύ τους και επιχειρηματικές διασυνδέσεις. Σημειωτέον ότι εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν ήδη στη Chengdu περισσότερα από ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά δίτροχα. Αμέσως αντιλήφθηκα τις πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης που υπήρχαν σε αυτή τη εντυπωσιακή χώρα με την πανάρχαια ιστορία και τη φιλόδοξη θέληση για ανάπτυξη και πρόοδο. Επειδή είμαι και λάτρης του σκακιού ενδιαφέρθηκα ιδιαίτερα για τη φιλοσοφία που διέπει το λαό της όταν επιδιώκει στόχους και τη στρατηγική που εφαρμόζει για την επίτευξή τους. Από παλιότερα είχα φανταστεί την Κίνα σαν ένα παγκόσμιο εργοστάσιο, σαν μια υπερδύναμη παραγωγής προϊόντων. Και πράγματι σήμερα είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο και πιο ελπιδοφόρες αγορές, από μόνη της, εξελισσόμενη σε μια ολοένα και ιδανικότερη χώρα για την ανάπτυξη πρωτοποριακών ιδεών που θα διαμορφώσουν το κύμα των ριζοσπαστικών αλλαγών στους τομείς της κινητικότητας, των μεταφορών και της πληροφορικής. Ζωντανό παράδειγμα αυτών των δυνατοτήτων είναι και ο εξαιρετικά προοδευτικός όμιλος της Zhejiang Asia-pacific Mechanical & Electronic Co., Ltd. (APG) ο οποίος και επεδίωξε συνεργασία με την Elaphe, για να ανταποκριθεί στη διαφαινόμενη ζήτηση συστημάτων ηλεκτρικής κινητικότητας της Κινέζικης αγοράς. Η παρουσία μας στην Kίνα αυτά τα τελευταία χρόνια μας επέτρεψε να αποκτήσουμε σε βάθος γνώση αυτής της αγοράς και να ανακαλύψουμε ολοένα και περισσότερες από τις δυνατότητές της. Η Κίνα είναι μεγάλη διεθνής δύναμη και ανοίγεται συνεχώς προς τον υπόλοιπο κόσμο επιβεβαιώνοντας το ότι αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές δυνάμεις με ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης και εξωστρέφεια.
- Η εταιρεία σας είναι πλέον διεθνής. Σε ποιες άλλες αγορές εκτός της Κίνας σκέπτεστε να δραστηριοποιηθείτε στο εγγύς μέλλον;
Εμείς έχουμε μια παγκόσμια θεώρηση των πραγμάτων και μας ενδιαφέρουν οι διάφορες μορφές ηλεκτρικής κινητικότητας και οι πρωτοποριακές λύσεις που προτείνονται από όλες σχεδόν τις ηπείρους. Δεν διαθέτουμε κάποια μαγική σφαίρα, αλλά είναι προφανές ότι οι πυρήνες των εξελίξεων βρίσκονται στην Κίνα, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, με τη λοιπή Ασία και τις Ινδίες να ακολουθούν σε μικρή απόσταση. Οι Ασιατικές χώρες οι οποίες δεν είχαν προϊστορία στην αυτοκινητοβιομηχανία μπαίνουν στον χώρο της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων μέσα από εθνικά προγράμματα και η Ινδία φαίνεται να ακολουθεί την Κίνα σαν μια μεγάλη αγορά ηλεκτρικής κινητικότητας. Οι δικές μας ρίζες βρίσκονται στην Ευρώπη και με τη συνεχή στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνεργαζόμαστε στενά με την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία έτσι ώστε να μπορέσουμε μαζί να ανταγωνιστούμε στο διεθνή χώρο ακόμα και με γίγαντες όπως είναι η Κίνα.
- Η εποχή της ηλεκτροκίνησης έφτασε. Τον περασμένο μήνα το οικονομικό μέγεθος της Tesla ξεπέρασε εκείνο της BMW. Πως φαντάζεστε την ανάπτυξη της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στα επόμενα 5 έως 10 χρόνια; Ποιο θα είναι το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Πως θα είναι τα ίδια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Η μεταβολή προς την νέα τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης επισυμβαίνει βήμα με βήμα με συνεχώς και περισσότερο πρωτοποριακές λύσεις να εφαρμόζονται. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποκτούν όλο και διαφορετικότερα χαρακτηριστικά από εκείνα των συμβατικών αυτοκινήτων σε ότι αφορά στη λειτουργία τους, στο σχεδιασμό τους και στις επιδόσεις τους. Ενώ η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία είναι ακόμα προσανατολισμένη στην ανάκτηση των κεφαλαίων που έχει επενδύσει στην κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης, ολοένα και περισσότεροι σχεδιαστές αλλά και κατασκευαστές αυτοκινήτων αναζητούν ριζοσπαστικές ιδέες στον σχεδιασμό αλλά και τους τρόπους παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων έτσι ώστε να καταλάβουν έγκαιρα την πλεονεκτική θέση, που τους αξίζει, στο χώρο του ανταγωνισμού. Τα συστήματα ηλεκτροκίνησης που στηρίζονται στη λύση των ηλεκτροκινητήρων μέσα στους τροχούς είναι ικανά να εξασφαλίσουν, στους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα τα αξιοποιήσουν, την ανταγωνιστικότητα που επιδιώκουν έναντι της Tesla, η οποία εδώ και 15 χρόνια εξελίσσει την τεχνολογία των επί του κινητήριου άξονα τοποθετημένων ηλεκτροκινητήρων, αφού τα προϊόντα τους θα διαθέτουν τα ελκυστικά χαρακτηριστικά μιας τεχνολογικής πλατφόρμας που χαρακτηρίζεται από πραγματικά νέους κανόνες και πολύ λιγότερους περιορισμούς.
Έτσι, η σύντομη απάντηση στο ερώτημα είναι ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο του μέλλοντος θα προσαρμόζεται βεβαίως στις ανάγκες των χρηστών αλλά θα αποτελεί όμως και μέρος ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφοράς και μάλιστα με τόσο μεγαλύτερη επιτυχία όσο μεγαλύτερη ελευθερία σχεδίασης θα προσφέρει στους σχεδιαστές η μηχανολογική τοπολογία του. Με τη βαθμιαία μεταβολή των χαρακτηριστικών λειτουργίας του από εκείνα που απαιτεί ένα προσωπικό μέσο μεταφοράς σε εκείνα που θα πρέπει να διαθέτει ένα μεταφορικό μέσο ενταγμένο σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα αποκτά ολοένα και περισσότερο πολύπλευρες λειτουργικότητες.
- Ποιες είναι οι προκλήσεις που, κατά τη γνώμη σας, αντιμετωπίζει σήμερα η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Οι αλλαγμένες απαιτήσεις των χρηστών. Η έλλειψη αλυσίδων εφοδιασμού με εξαρτήματα που να υποστηρίζουν τη νέα τεχνολογία. Η έλλειψη φαντασίας και η μεγάλη αδράνεια στις μεταβολές που επιδεικνύει η συμβατική αυτοκινητοβιομηχανία. Οι μεγάλες οικονομίες κλίμακος δεν ευνοούν τις ριψοκίνδυνες μεταβολές και τις επιβραδύνουν. Παράλληλα όμως το γεγονός αυτό ανοίγει χώρους για νεοσύστατους παίκτες και τροφοδοτεί τον υγιή ανταγωνισμό αφού επιτρέπει την εμφάνιση πρωτοποριακών εταιρειών που εισέρχονται πλέον στον χώρο. Θα πρέπει όμως να υπογραμμιστεί το γεγονός της ευνοϊκής ατμόσφαιρας που έχει ήδη δημιουργηθεί στο θέμα της εξεύρεσης επιχειρηματικών κεφαλαίων από τις πολλά υποσχόμενες νεοσύστατες εταιρείες του χώρου της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων.
Δεκέμβριος, 2018