Το όραμα καλά αναπτυγμένων δικτύων υπεραστικών μετακινήσεων μεγάλων αποστάσεων, σε συνδυασμό με την τερματική διασύνδεση με τα σπίτια των πολιτών μέσω κοινόχρηστων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, απασχολεί εδώ και χρόνια τους ανά τον κόσμο συγκοινωνιολόγους.
Στις λύσεις που εξετάζονται, σχεδόν πάντοτε, ως κύριο πρόβλημα αναδεικνύεται η ανάγκη αυτοματοποιημένης υπηρεσίας για την περισυλλογή, στάθμευση, φόρτιση και διαχείριση των κοινόχρηστων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μετά την παροχή της υπηρεσίας μεταφοράς από και προς το σπίτι του πελάτη.
Το πρόγραμμα V-Charge επιδιώκει την αξιοποίηση των τεχνολογιών αιχμής ώστε να επιτύχει την ασφαλή, οικονομικά προσιτή και λειτουργικά αποτελεσματική λύση αυτού του προβλήματος. Ομάδα ερευνητών στο πανεπιστήμιο ΕΤΗ της Ζυρίχης μαζί με τα πανεπιστήμια της Οξφόρδης, της Braunschweig και της Πάρμα, συνεργάζονται με τη Bosch και τη Volkswagen AG για την υλοποίηση μιας τέτοιας εφαρμογής. Οι ερευνητές σχεδιάζουν πάρκα ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, τα οποία θα ευρίσκονται πλησίον των σταθμών των μέσων υπεραστικών μετακινήσεων, όπου πλήρως αυτοματοποιημένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συγκεντρώνονται, θα οδηγούνται μόνα τους σε θέσεις στάθμευσης ή σε σημεία ανεφοδιασμού τους με ηλεκτρική ενέργεια και στη συνέχεια θα διατίθενται για την εξυπηρέτηση του επόμενου πελάτη.
Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2011 και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2015. Ήδη οι επιστήμονες παρουσίασαν τις τελευταίες εξελίξεις των προσπαθειών τους στις λειτουργίες της πλήρως αυτοματοποιημένης οδήγησης και στάθμευσης. Η αυτοματοποιημένη κίνηση του οχήματος αρχίζει με την φόρτωση στην μονάδα ελέγχου του λεπτομερούς χάρτη της περιοχής μέσα στην οποία πρόκειται να κινηθεί κάθε φορά. Με τη βοήθεια των στοιχείων που περιέχονται στον χάρτη και των δεδομένων που παρέχουν οι οπτικές συσκευές με τις οποίες είναι εξοπλισμένο το αυτοκίνητο το όχημα κινείται προς τον εκάστοτε προορισμό του. Τυχόν εμπόδια στατικά ή κινούμενα ανιχνεύονται, αναλύονται και αντιμετωπίζονται με τους κατάλληλους χειρισμούς όπως θα έκανε και ένας χειριστής του οχήματος στις ίδιες περιστάσεις. Ειδικότερες οδηγίες μπορούν να δοθούν στο αυτοκίνητο ακόμα και μέσω προγραμμάτων εφαρμογών τύπου Smartphones.
Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται από τους διαχειριστές του προγράμματος στα οικονομοτεχνικά στοιχεία της επιδιωκόμενης εφαρμογής.
Είναι γνωστό ότι σήμερα επιδεικνύονται ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα τα οποία δεν χρειάζονται οδηγό για να κινηθούν με ασφάλεια σε συγκεκριμένες διαδρομές αλλά σχεδόν ποτέ δεν ανακοινώνεται το κόστος σχεδιασμού και κατασκευής τους αφού, επί του παρόντος, αποτελούν επιδεικτικά έργα της σημειούμενης τεχνολογικής προόδου και όχι προϊόντα για εφαρμογή.
Είναι επίσης γνωστό ότι μερικές ρομποτικές λειτουργίες των αυτοκινήτων έχουν ήδη περάσει στο χώρο της εφαρμογής με τη μορφή πρόσθετου εξοπλισμού όπως είναι η δυνατότητα αυτόματου παρκαρίσματος, η συνδυασμένη χρήση αυτόματου ελέγχου της ταχύτητας και ανίχνευσης με ραντάρ των προπορευόμενων οχημάτων, η αναγνώριση της αθέλητης υπέρβασης των ορίων της λωρίδας κίνησης του οχήματος κ.λπ. Όλα όμως αυτά διατίθενται μόνο ως βοηθήματα του οδηγού και ποτέ ως υποκατάστατά του. Η αξιόπιστη πλοήγηση και η ασφαλής αντιμετώπιση κάθε περιστατικού, χωρίς τη φυσική παρουσία του οδηγού, πρέπει να εξασφαλίζεται απολύτως και μάλιστα σε εύλογο οικονομικό κόστος.
Όλες οι ενδείξεις κατατείνουν στο ότι οι μεταφορές προσώπων θα απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο από το σημερινό μοντέλο της κατ’ ιδίαν αντιμετώπισης των εκάστοτε αναγκών με τη χρήση επί μέρους ιδιωτικών ή δημόσιων μεταφορικών μέσων με κόστος σχεδόν πάντοτε μεγαλύτερο του αναγκαίου και με επιπρόσθετη συνεισφορά σε χρόνο και κόπο. Στο μέλλον σύγχρονα, ταχύτατα και οικονομικά προσιτά σύνθετα συστήματα θα μας μεταφέρουν από πόρτα σε πόρτα με άνεση και ασφάλεια. Η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων θα συμβάλλει αποφασιστικά σε αυτές τις εξελίξεις.