Οι πρώτες εντυπώσεις από το Audi e-tron 2019 επαναπροσδιορίζουν τις δυνατότητες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

12/12/2018

Bengt Halvorson , 7 Δεκεμβρίου 2018 17 / 16

Οδηγώντας ένα Audi e-tron 2019, οι επιβάτες σας αλλά και εσείς ο ίδιος, θα έχετε περισσότερο την εντύπωση ότι επιβαίνετε σε ένα εξαιρετικά αθόρυβο και πολυτελές βενζινοκίνητο αυτοκίνητο παρά σε ένα ηλεκτροκίνητο εσείς δε, ως οδηγός του, ίσως να το ξεχάσετε και εντελώς.

Αυτή άλλωστε φαίνεται ότι ήταν και η βούληση του κατασκευαστή του  ο οποίος επιδίωξε να κατασκευάσει ένα πλήρως αντιπροσωπευτικό Audi, από άκρου εις άκρο, πλην όμως κινούμενο αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.  Το Audi e-tron δεν επιδιώκει εντυπωσιασμούς του επιπέδου των οπαδών της Tesla ή ακόμα μερικών φανατικών οπαδών της ηλεκτροκίνησης και δεν επιδεικνύει κραυγαλέες διαφορές στον τρόπο οδήγησης ή στα συστήματα επικοινωνίας του οδηγού με το αυτοκίνητο.

Έτσι το Audi e-tron δεν ξεχωρίζει από τα άλλα μοντέλα της Audi και από κάποια απόσταση μοιάζει σαν να είναι ένα λίγο χαμηλωμένο Q7 ή κάποιο άλλο μοντέλο της ίδιας οικογένειας παντός εδάφους.

Το Audi e-tron περισσότερο μοιάζει να ανήκει στην οικογένεια των πολυτελών αυτοκινήτων όπως είναι το Jaguar I-Pace ή το Tesla Model X. Το μεταξόνιό του των 115.1 ιντσών βρίσκεται μεταξύ εκείνου των Audi Q5 και Q7, είναι δε κατά 9 ίντσες μεγαλύτερο από του Jaguar I-Pace ή 5 ίντσες μικρότερο του Model X.

Για την Audi, ο προσδιορισμός των οδηγικών χαρακτηριστικών του ηλεκτροκίνητου μοντέλου ενός ήδη γνωστού προϊόντος απαιτούσε και την επανεκτίμηση ορισμένων χαρακτηριστικών της φίρμας.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στα οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο. Η χώρα διαθέτει περίπου το 8% των γνωστών αποθεμάτων πετρελαίου, οι δρόμοι της είναι ευρύτατοι, τα βενζινοβόρα αυτοκίνητα είναι πολύ διαδεδομένα, οι κήποι της καλλιεργούνται με τη χρήση αφαλατωμένου ύδατος που απαιτεί μεγάλη ενεργειακή κατανάλωση για να παραχθεί και γενικώς επικρατεί μια ατμόσφαιρα καταναλωτισμού. Εν τούτοις ακόμα και σε αυτή τη χώρα γίνονται προσπάθειες περιορισμού της κατανάλωσης των αποθεμάτων σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Η γνωστή Masdar City είναι κέντρο τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και περιβαλλοντικής έρευνας και κέντρο αναφοράς διαβίωσης με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Έτσι και η Audi, με όλη την πλούσια σε εμπορικές επιτυχίες εμπειρία της κατά τις τελευταίες δεκαετίες, κατά τον ίδιο τρόπο  αντιμετώπισε και το e-tron. Δηλαδή σαν κέντρο αναφοράς των μελλοντικών χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος αυτοκινήτων  της  που θα ανήκουν σε έναν νέο και ταχύτατα αναπτυσσόμενο τεχνολογικό τομέα και θα απευθύνονται στην πελατεία της φίρμας ή οποία θα αποφασίσει κάποια στιγμή να μετακινείται του λοιπού με ηλεκτρική ενέργεια.

 

Μερικές ειδικότερες αποφάσεις

Όπως διαπιστώσαμε, έπειτα από 500 χιλιόμετρα οδήγησης κατά την τελευταία εβδομάδα, οι αποφάσεις που πήρε ή Audi κατέληξαν σε ένα αυτοκίνητο διαφορετικό από όλα τα άλλα ηλεκτροκίνητα crossover.

Μία από αυτές τις αποφάσεις ήταν και η χρησιμοποίηση ασύγχρονων (ηλεκτρικώς διεγειρόμενων) ηλεκτροκινητήρων  οι οποίοι σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από την ίδια την Audi. Όπως ισχυρίζεται η εταιρεία  οι ηλεκτροκινητήρες αυτοί παρέχουν υψηλή ενεργειακή απόδοση στις πολλές στροφές και εξοικονομούν μεγάλο ποσοστό σπάνιων γαιών για την κατασκευή τους. Επίσης τα ηλεκτρονικά συστήματα που τους υποστηρίζουν υπερτερούν σημαντικά σε αποδόσεις.

Όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το e-tron χαρίζει εντυπωσιακά ύπουλες επιταχύνσεις από 0 έως 100 χλμ/ω σε χρόνο λιγότερο από 5,5 δευτερόλεπτα οι οποίες  σε καθηλώνουν στην πλάτη του καθίσματος λόγω ακαριαίας ανταπόκρισης των κινητήρων και εντυπωσιακής ευκολίας ανάπτυξης της απαραίτητης επαφής των τροχών με το οδόστρωμα.

Μετακινώντας μάλιστα τον σχετικό διακόπτη μια θέση ακόμα πίσω έτσι ώστε να μεταβείς στη λειτουργία “boost mode” η ισχύς των ηλεκτροκινητήρων αυξάνεται από 168 hp σε 188 hp για τον εμπρόσθιο και από 181 hp σε 221 hp για τον οπίσθιο έτσι ώστε η συνολική ισχύς να αυξάνεται κατά 13% και να φτάνει τους 402 hp ενώ η ροπή να αυξάνεται κατά 18% και να φτάνει τα 490 ποδόλιβρα αντί των 414  της κανονικής λειτουργίας.

Οι θέσεις του συστήματος  επιλογής τρόπου οδήγησης μοιάζει σε μεγάλο βαθμό με εκείνο των άλλων μοντέλων της Audi: Αυτόματο, Άνεση, Απόδοση, Ανεξάρτητο, Εκτός δρόμου και Παντός δρόμου και η αεροανάρτηση μεταβάλλει το ύψος του αυτοκινήτου κατά 3 ίντσες συνολικά. Επιπρόσθετα τα χαρακτηριστικά του τιμονιού και της ανάρτησης μεταφέρονται επιλεκτικά  σε συνθήκες Άνεσης, Ισοζύγισης και Δυναμικής οδήγησης.

Βρήκαμε το e-tron πανεύκολο στη διατήρηση της πορείας του και στους χειρισμούς στάθμευσης αλλά και εξαιρετικό στη ζυγισμένη συμπεριφορά που απαιτούν οι ορεινοί δρόμοι με τις αλλεπάλληλες στροφές. Η άνεση που προσφέρει είναι εξαιρετική όπως και η παντελής έλλειψη θορύβων που έχει επιτευχθεί από την Audi με μια σειρά αναρίθμητων προβλέψεων και μέτρων  και η οποία τελικά καθιστά άχρηστο το ενεργό σύστημα μείωσης του θορύβου.

Φρένα σχεδιασμένα για οδήγηση με δύο πετάλια.

Τα φρένα εμπνέουν απεριόριστη εμπιστοσύνη. Αντί του να λειτουργεί συνεχώς ένα υδραυλικό σύστημα το οποίο να απαιτεί επίσης μια συνεχή σύμπλεξη – αποσύμπλεξη  του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, το e-tron χρησιμοποιεί μια τεχνική επάλληλων λειτουργιών. Όλες οι επιβραδύνσεις μεγέθους 0,3 g ή μικρότερες επιτυγχάνονται μόνο με τη μετατροπή των κινητήρων σε γεννήτριες, ανεξαρτήτως της ταχύτητας του αυτοκινήτου, ενώ οι μεγαλύτερες επιβραδύνσεις απαιτούν τη λειτουργία των φρένων τα οποία ενεργοποιούνται ακαριαία από ένα ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα που ανταποκρίνεται στη θέση του πεταλιού πέδησης. Ένα βοηθητικό έμβολο διατηρεί την πίεση της πέδησης αναλλοίωτη και σταθερή.

2019 Audi e-tron – Abu Dhabi UAE, Δεκέμβριος 2018

Από τον τρόπο σχεδίασης του συστήματος πέδησης η Audi φαίνεται ότι δεν προτίμησε τη λύση της οδήγησης με ένα μόνο πετάλι. Μπαίνοντας όμως στην κατάσταση ανάκτησης ενέργειας ο οδηγός αποκτά τη δυνατότητα επιλογής μιας από τρείς προσφερόμενες συνθήκες. Η πρώτη είναι η συνήθως χρησιμοποιούμενη κατά την πορεία στην οποία εφαρμόζεται μόνο μια μικρή διέγερση στους ηλεκτροκινητήρες και δεν προκαλείται σημαντική οπισθέλκουσα στην κίνηση του οχήματος.

Ο αμέσως υψηλότερος βαθμός ανάκτησης ενέργειας προκαλεί μεν επιβράδυνση της τάξης των 0,18g  αλλά απαιτεί και την ανάγκη χρήσης του πεταλιού πέδησης. Ο προ-ρυθμισμένος βαθμός ανάκτησης ενέργειας, που χαρακτηρίζεται ως «αυτόματος», παίρνει μεν υπόψη του πολλές παραμέτρους κίνησης του αυτοκινήτου ακόμα δε και στοιχεία από τον χάρτη του χώρου κίνησης αλλά μας άφησε σε μερικές περιπτώσεις με απορία κυρίως όταν χρειάστηκε να κινηθούμε σε κυκλικούς κόμβους ή σε σημεία με ξαφνικές εναλλαγές στους ρυθμούς της κίνησης στα οποία και μας έδωσε μεγαλύτερη επιβράδυνση από αυτήν που πραγματικά περιμέναμε.

Αμφισβητούμενη αυτονομία

Το EPA δεν έχει ακόμα ανακοινώσει τα αποτελέσματα των μετρήσεων  αυτονομίας και το μόνο που λέει ή Audi είναι ότι περιμένει να ανακοινωθεί μια αυτονομία των 400 χλμ περίπου  και πάντως όχι σημαντικά κατώτερη.

Σε κάθε περίπτωση οι συνθήκες οδήγησης που αντιμετωπίσαμε εμείς κατά τη δοκιμή δεν έμοιαζαν και πολύ με αυτές που αντιμετωπίζει ο Αμερικανός οδηγός στην καθημερινότητά του.  Η Audi μάλιστα είχε φροντίσει ώστε στη διαδρομή αυτή να έχει περιληφθεί και μια ανάβαση σε υψόμετρο 1500 μέτρων έτσι ώστε να εκτιμήσουμε και την απόδοση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας.

Στην κατά τα άλλα σχεδόν επίπεδη διαδρομή της ημέρας η οποία περιλάμβανε 190 χλμ μικτή διαδρομής σε αυτοκινητόδρομους με ταχύτητες περί τα 140 χλμ/ω και με εντατική χρήση του κλιματισμού σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος περί τους 32 βαθμούς Κελσίου όπως ακόμα και μερικές διαδρομές σε αμμώδες μαλακό έδαφος ο υπολογιστής του αυτοκινήτου έδειξε μια μέση κατανάλωση 31,4 kWh ανά 100 χλμ ή περίπου 1,98 μίλι ανά kWh.

Αν και αυτές οι μετρήσεις δείχνουν τελικά μια αυτονομία μικρότερη από την εκτιμώμενη από την Audi αισθανόμαστε ότι πράγματι με πιο κοντά στην πραγματικότητα συνθήκες χρήσης με χαμηλότερες ταχύτητες, με φιλικότερες θερμοκρασίες και με ασφαλτοστρωμένους όλους τους δρόμους θα πρέπει να φέρει την αυτονομία του αυτοκινήτου κοντά στα ανακοινωμένα επίπεδα.

Η συστοιχία των συσσωρευτών έχει 36 δομοστοιχεία. Τα 31 από αυτά εδράζονται σε ένα οριζόντιο επίπεδο – πλαίσιο, τα δε επιπλέον 5 είναι τοποθετημένα κάτω από το οπίσθιο κάθισμα. Κάθε ένα από αυτά περιέχει 12 στοιχεία ιόντων λιθίου κατασκευής LG Chem.

Χρησιμοποιώντας την κατάλληλη λογική αξιοποιούνται όχι λιγότερα από 4 ανεξάρτητα κυκλώματα ψύξης έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν ακόμα και ακραίες καταστάσεις λειτουργίας της συστοιχίας.  Το σύστημα κλιματισμού περιλαμβάνει ηλεκτρική με αντιστάσεις θέρμανση της καμπίνας σε συνδυασμό με λειτουργία αντλίας θερμότητας η οποία μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 3 kW θερμικής ενέργειας από τα ηλεκτρονικά κυκλώματα έτσι ώστε να υποστηριχθεί η θέρμανση της καμπίνας.

 2019 Audi e-tron. Συστοιχία Συσσωρευτών

To πρώτο μοντέλο για επαναφόρτιση με ισχύ 150 kW

Το e-tron θα είναι το πρώτο μοντέλο ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Αμερικάνικη αγορά το οποίο θα μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες των ταχυφορτιστών συνεχούς ρεύματος νέας γενιάς με ισχύ 150 kW και ακροδέκτες τύπου CCS  οι οποίοι θα εγκατασταθούν σύντομα από την Electrify America ή και από άλλα δίκτυα.

Με τους ταχυφορτιστές αυτούς οι συσσωρευτές του e-tron θα μπορούν να φορτιστούν από την πλήρη αποφόρτιση μέχρι και το 80% της πλήρους φόρτισης μέσα σε 30 λεπτά της ώρας ή μέχρι το 100% της φόρτισης μέσα σε 45 λεπτά της ώρας. Η Audi λέει ότι η ισχύς φόρτισης θα παραμένει σταθερή στα 150 kW κατά το 70% του χρόνου φόρτισης και στη συνέχεια θα βαίνει μειούμενη.

Η Audi κατά τη δοκιμή έκανε επίδειξη της φόρτισης με ισχύ 150 kW κατά την οποία αποδείχθηκε ότι η ισχύς διατηρήθηκε σταθερή στα 137 kW μέχρι και το 60% της φόρτισης και στη συνέχεια μειώθηκε λόγω της υψηλής θερμοκρασίας του περιβάλλοντος των 32 βαθμών. Η μείωση αυτή έγινε από τη συσκευή φόρτισης και όχι από το σύστημα του αυτοκινήτου όπως διαβεβαίωσαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας.

Η Audi ισχυρίζεται ότι οι ιδιοκτήτες του e-tron θα το φορτίζουν κατά 95% του χρόνου στο σπίτι τους. Αλλά βέβαια δεν μπορεί να γίνεται αυτό από μια απλή οικιακή Αμερικάνικη πρίζα των  120 βολτ γιατί κάτι τέτοιο θα απαιτούσε περί τις 90 ώρες φόρτισης.

Στις ΗΠΑ ή Audi θα συνεργάζεται με την Amazon Home Services η οποία μπορεί να εγκαταστήσει στο σπίτι ηλεκτροπαροχή τύπου NEMA 14-50 η οποία παρέχει 240 βολτ με ένταση 40 Αμπέρ και φορτίζει το αυτοκίνητο σε 9 ώρες, είτε με χρήση του επί του αυτοκινήτου φορτιστή ή ακόμα και με ιδιαίτερο οικιακό φορτιστή, εξοπλισμένο με Wi-Fi, που θα τον προμηθεύει ή ίδια η Amazon.

2019 Audi e-tron – Abu Dhabi UAE, December 2018

 Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ήταν εφοδιασμένο με ψηφιακούς εξωτερικούς καθρέπτες οδήγησης, ένα σύστημα που πράγματι θα επιθυμούσαμε να έχουμε στο αυτοκίνητό μας αλλά που τελικά μας προβλημάτισε. Αν και αυτό δεν προβλέπεται να εισαχθεί σύντομα στις ΗΠΑ πρέπει να ομολογήσουμε  ότι διαπιστώσαμε, με έκπληξή μας, ότι δεν είναι συμβατό με τα polaroid γυαλιά ηλίου στον δυνατό ήλιο και ότι δύσκολα προσαρμόζεται κανείς στην αίσθηση του βάθους και στην απόσταση των αυτοκινήτων και ότι ακόμα παρουσιάζεται μειωμένη καθαρότητα της εικόνας την νύκτα.