Πρωτότυπο Nissan Ariya 2022: Πρώτες εντυπώσεις και σημεία άξια προσοχής

30/11/2020

Το Nissan Ariya 2022 θα εμφανισθεί στην αγορά ακόμα και από το καλοκαίρι του 2021. Την περασμένη εβδομάδα, στο Los Angeles, παρουσιάστηκε, σε πρωτότυπη μορφή, αυτό το από μακρού αναμενόμενο ηλεκτροκίνητο SUV με συσσωρευτές.

Ύστερα από μια μακρόχρονη κυοφορία, το Ariya φαίνεται να είναι έτοιμο τώρα να βγει από το κουκούλι του. Το αυτοκίνητο που παρουσιάστηκε δεν ήταν βέβαια ένα πρωτότυπο, με την ετυμολογική έννοια της λέξης, αλλά ένα αυτοκίνητο σχεδόν απολύτως όμοιο με αυτό που θα μπει στην παραγωγή. Η Nissan μάλιστα το προσδιόρισε και ποσοτικά λέγοντας ότι αποτελεί κατά 98% μοντέλο παραγωγής και μόλις κατά 2% «πρωτότυπο» του οποίου όμως, ακόμα και αυτό το ελάχιστο ποσοστό, ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του τελικού μοντέλου παραγωγής.

Κατά πρώτον, το όνομα του γράφεται μεν Ariya αλλά προφέρεται «Αρία» δηλαδή όπως (για τους λάτρεις της σειράς «Game of Thrones») ονομάζεται η μικρή κόρη του Stark. Κατά δεύτερο, όπως συμβαίνει και με το επίσης αναμενόμενο Volkswagen ID.4, το Ariya μοιάζει στο ύψος με ένα SUV αλλά βλέποντάς το από το πλάι δείχνει να διαθέτει ένα αρμονικό σχήμα το οποίο καταλήγει στη μορφή ενός Hatchback. Κατά τρίτο, η μονοκόμματη κονσόλα του οδηγού με τα ενσωματωμένα κουμπιά χειρισμών φαίνεται να αποτελεί ένα απόλυτα οργανικό σύνολο αρμονικά ενταγμένο στον εσωτερικό σχεδιασμό. Η Nissan λέει ότι τα ενσωματωμένα κουμπιά χειρισμού ανταποκρίνονται στο αίσθημα αφής του οδηγού όταν δέχονται εντολές έτσι ώστε αυτός να είναι βέβαιος ότι έγιναν δεκτές κάτι μάλλον απαραίτητο όταν λείπουν τα γνωστά συμβατικά κουμπιά.

Nissan Ariya, πρώτη ματιά – Los Angeles, Νοέμβριος 2020

Παρά το ότι δεν υπήρχε ο αναγκαίος χρόνος για τη δοκιμή αυτών των χειριστηρίων ή ακόμα για τη θέση σε λειτουργία του συστήματος πολυμέσων, η πρώτη εντύπωση από την επαφή με το αυτοκίνητο (αν και στην πραγματικότητα δεν υπήρχε φυσική επαφή, λόγω των πρωτοκόλλων του κορωνοϊού), άφηνε πολύ θετικές εντυπώσεις και ανανέωνε τις προσδοκίες τις οποίες παλαιότερες δημοσιεύσεις είχαν επιτρέψει να σχηματισθούν για αυτό. Υπήρξε επίσης η δυνατότητα επιβεβαίωσης κάποιων σημαντικών χαρακτηριστικών αυτού του SUV, μερικές από τις οποίες αναφέρονται στη συνέχεια:

Επιλογές προωστηρίων συστημάτων

Η Nissan επιβεβαίωσε ότι και οι δύο διαφορετικές επιλογές χωρητικότητας της συστοιχίας των συσσωρευτών θα διατίθενται στις ΗΠΑ, δηλαδή τόσο η βασική επιλογή των 65 kWh όσο και η ενισχυμένη των 90 kWh για τα μοντέλα αυξημένης αυτονομίας (Long Range). Επίσης η κίνηση του οχήματος θα προσφέρεται σε δύο μορφές, μόνο στους πρόσθιους τροχούς ή και στους τέσσερις τροχούς. Βάσει των ανωτέρω, το μοντέλο της αυξημένης αυτονομίας με την κίνηση μόνο στους πρόσθιους τροχούς, θα διαθέτει αυτονομία η οποία θα ανέρχεται στα 300 μίλια (482 χλμ).

Ένα ακόμα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι το ότι τα μοντέλα με την αυξημένη αυτονομία θα διαθέτουν και ηλεκτροκινητήρες με ελαφρώς μεγαλύτερη ισχύ. Το βασικό προσθιοκίνητο μοντέλο θα διαθέτει ισχύ 215 ίππων με 221 ποδόλιβρα ροπή (300 Nm) ενώ το αντίστοιχο με την αυξημένη αυτονομία 239 ίππους με την ίδια ροπή. Οι ηλεκτροκινητήρες είναι οι ίδιοι αλλά η μεγαλύτερης χωρητικότητας συστοιχία επιτρέπει τη διαφοροποίηση της ισχύος τους.

 Nissan Ariya

Το ίδιο θα συμβαίνει και με τα τετρακίνητα. Το βασικό τετρακίνητο μοντέλο θα διαθέτει ισχύ 335 ίππων με ροπή 413 ποδόλιβρων (560 Nm) ενώ το αυξημένης αυτονομίας, που θα είναι και το ισχυρότερο όλων, 389 ίππων με ροπή 442 ποδόλιβρων (600 Nm).

Διαφοροποίηση στην οδήγηση με ένα πεντάλ.

Το Ariya, βασισμένο στην εμπειρία που έχει αποκομίσει η εταιρεία από το μοντέλο Leaf, εξοπλίζεται με διαφοροποιημένο σύστημα οδήγησης με ένα πεντάλ το οποίο ονομάζεται ePedal. Στο σύστημα αυτό, κατά την οδήγηση με ένα πεντάλ, το αυτοκίνητο δεν φτάνει ποτέ στην πλήρη ακινησία (στάση) αλλά καταλήγει σε συνθήκη μιας πολύ αργής κίνησης προς τα εμπρός. Το χαρακτηριστικό αυτό κάνει ακριβέστερο τον χειρισμό επιβράδυνσης μέχρι την πλήρη στάση γιατί είναι απαλλαγμένο από τις πολλές προκαταρκτικές ακινητοποιήσεις που συνήθως απαιτούντο πριν το αυτοκίνητο βρεθεί στο ακριβές επιθυμητό σημείο. Κυριολεκτώντας λοιπόν δεν θα πρέπει να μιλάμε για την απόλυτη οδήγηση με ένα πεντάλ αλλά για οδήγηση με ένα πεντάλ κατά το μεγαλύτερο μέρος της.

Οι δυνατότητες του επίπεδου πατώματος

Το εντελώς επίπεδο δάπεδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που φέρουν τη συστοιχία των συσσωρευτών στο δάπεδο προσφέρει μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησης του κάτω από το επίπεδο των καθισμάτων χώρου, κάτι που η Nissan το εκμεταλλεύθηκε στο έπακρο. Ήταν γνωστό ήδη ότι η κεντρική κονσόλα μπορεί να μετακινείται εμπρός – πίσω κατά τον διαμήκη άξονα αλλά το Ariya πηγαίνει ένα βήμα ποιο πέρα δίνοντας τη δυνατότητα ακόμα και αφαίρεσής της. Επίσης ο κάτω από τον πίνακα του οδηγού χώρος είναι απολύτως κενός έτσι ώστε ο συνοδηγός μπορεί, εάν θέλει, να απλώσει τα πόδια του πλαγίως και να ακουμπήσει τα πόδια του οδηγού.

Nissan Ariya, πρώτη ματιά – Los Angeles, Νοέμβριος 2020

Χωρίς βέβαια να προβάλλεται ο ισχυρισμός χρησιμότητας αυτού του χώρου ως επιπλέον αποθηκευτικού για την τοποθέτηση πραγμάτων, αφού η ύπαρξη κάποιων δεμάτων που θα κινούνται δεξιά και αριστερά μέχρι τα πόδια του οδηγού δεν συμβάλλει στην ασφάλεια της οδήγησης, εντούτοις δίνεται η αίσθηση της άνεσης χώρου που επιτρέπει την πολυτέλεια του τεντώματος των ποδιών του συνοδηγού για ξεμούδιασμα.

Το Ariya εγκαινιάζει το σύστημα ProPilot 2 στις ΗΠΑ

Η Nissan έχει εξελίξει το σύστημα ProPilot 2 για εφαρμογή στην Ιαπωνία αλλά τώρα, με το Ariya, το εξάγει και στις ΗΠΑ. Το χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η εφαρμογή οδήγησης χωρίς την επέμβαση του οδηγού στα χειριστήρια. Παρά το ότι επισήμως αναφέρεται ως σύστημα επιπέδου 2 της αυτόνομης οδήγησης, η αξιοποίηση μιας κάμερας η οποία επιτηρεί εάν τα μάτια του οδηγού κοιτάνε συνεχώς στο δρόμο το καθιστά ικανό να λειτουργήσει και σαν πλήρες σύστημα αυτόνομης οδήγησης για τους περισσότερους από τους αυτοκινητόδρομους των ΗΠΑ (highways)

Nissan Ariya, πρώτη ματιά – Los Angeles, Νοέμβριος 2020

Το σύστημα αυτό όχι μόνο προβλέπει ένα διακόπτη αλλαγής λωρίδας στο τιμόνι αλλά βρίσκεται συνεχώς και σε επικοινωνία και με το σύστημα πλοήγησης. Εάν επίκειται έξοδος από τον αυτοκινητόδρομο, το Ariya θα αλλάξει τη λωρίδα κυκλοφορίας προς την έξοδο αυτή και θα ειδοποιήσει τον οδηγό έτσι ώστε να επέμβει έγκαιρα για την ασφαλή κίνηση του αυτοκινήτου προς τη σωστή ράμπα εξόδου. Φυσικά για το σκοπό αυτό απαιτείται ένα εξαιρετικά ακριβές σύστημα πλοήγησης και εντοπισμού της θέσης του αυτοκινήτου ή ύπαρξη του οποίου υποδηλώνεται από την ύπαρξη δίδυμων κεραιών του συστήματος πλοήγησης στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου.

Σταδιακή είσοδος στην αγορά

Το Ariya θα εμφανιστεί στην αγορά των ΗΠΑ σταδιακά με ένα μόνο μοντέλο κάθε φορά. Οι πιθανότητες είναι να ξεκινήσει με τη διάθεση των ακριβότερων εκδόσεων με την επαυξημένη αυτονομία και στη συνέχεια να ακολουθήσουν οι χαμηλότερης τιμής εκδόσεις. Η Nissan σκοπεύει να ξεκινήσει τη διάθεση αυτή περί το τέλος του 2021 χωρίς όμως να κάνει από τώρα οποιαδήποτε αναφορά στις τιμές πώλησης. Ουσιαστικά δείχνει να εμμένει στα όσα παλαιότερα έχει ανακοινώσει για το θέμα αυτό σύμφωνα με τα οποία η βασική τιμή θα βρίσκεται στο επίπεδο των 40.000 δολαρίων πριν από τα οποιαδήποτε κίνητρα.  

Nissan Ariya, πρώτη ματιά – Los Angeles, Νοέμβριος 2020

Σε κάθε περίπτωση είναι βέβαιο ότι το ερχόμενο καλοκαίρι θα υπάρξει μεγάλη δραστηριότητα στην αγορά των ΗΠΑ γύρω από τα ηλεκτρικά SUV με το Ford Mustang MachE και το Volkswagen ID.4 να έρχονται. Κάθε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα θα προσφέρει και μια ιδιαίτερη λύση γύρω από ένα και μοναδικό θέμα. Τη λειτουργικότητα ενός SUV εξοπλισμένου με εξελιγμένα συστήματα συνδεσιμότητας και με μεγάλη αυτονομία.

Bengt Halvorson, Green Car Reports, 27 Νοεμβρίου 2020 (ελεύθερη μετάφραση)